Nieuwe Michelinsterren zijn ook rubbermarketing
- Food-en-retail
- 27 mrt 2021 @ 11:01
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodAwards
- 27 mrt 2021 @ 11:01
- Peter van Woensel Kooy
Eigenlijk zouden ze in de loop van maandag pas bekend worden, maar ze stonden per ongeluk al op de Michelin-app: de volgende Nederlandse zaken krijgen in 2021 het marketingvehikel bij uitstek: een eerste of tweede ster.
De nieuwe Michelinsterren van 2021
Brut 172 (Reijmerstok) **
Restaurant 212 (Amsterdam) **
Kasteel Heemstede (Houten) *
Zeezout (Rotterdam) *
Daalder (Amsterdam) *
Pieters Restaurant (Bergambacht) *
Wils (Amsterdam) *
Tilia (Etten Leur) *
Nieuwe Winkel (Nijmegen) *
Meliefste (Wolphaartsdijk) *
Claire van der Hall, hoofd marketing van Daalder, zegt ‘overweldigd’ te zijn door het nieuws. 'Het is nog voorbarig dus we wachten de uitreiking maandag af, maar wat zijn we blij. We hoopten het natuurlijk wel. We hebben een lange reis naar dit moment afgelegd', reageert zij op voorhand in Het Parool. Wils-chef Joris Bijdendijk, tevens sterdrager vanuit restaurant Rijks naast het Rijksmuseum en columnist bij de krant, spreekt van ‘kippenvel’ na het premature nieuws, dat intussen door de inspecteurs Michelin is bevestigd. 'We zijn door het dolle, dit is een prachtige opsteker in deze pittige tijd.'
Genieten mag wat extra rubber kosten
Het Amsterdamse restaurant 212 van chefs Richard van Oostenbrugge en Thomas Groot gaat van één naar twee sterren evenals Brut 172 in Reijmerstok. Wie in Nederland sterren kwijtraakt is nog onbekend. De pandemie heeft volgens het Franse bandenmerk geen invloed gehad op de beoordeling. Hoofdinspecteur Werner Loens vertelt aan vakmedium Misset Horeca: ‘De borden hebben we precies gelijk beoordeeld als andere jaren. De inspecteurs zagen veel goodwill om het voor gasten zo aangenaam mogelijk te maken.’
Uitdagende aanbeveling
De sterren zijn ooit bedacht voor in de kaartgidsen van Michelin. Een aanduiding betekent 'het omrijden waard' of zelfs 'de bestemming waard', waar de chauffeur uiteraard graag wat bandenslijtage voor over heeft. Geraffineerde marketing met een gegarandeerd fantastische culinaire beloning. Restaurants kunnen zich met de bekroning profileren, kunnen de prijzen verhogen en krijgen extra klandizie maar zitten dan ook wel vast aan enkele gedrags- en kookcodes die Michelin hanteert. Die vormen op zijn zachtst gezegd nogal een uitdaging.
(PvWK, bronnen: Michelin app, Parool, MH)
Collectors item: emaille bord van Michelin
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Restaurant 212
- Nieuwe Winkel
- Meliefste
- Michelin
- Daalder
- Zeezout
- Pieters Restaurant
- Bibendum
- Wils
- 2021
- sterren
- Kasteel Heemstede
- Brut 172
- Tilia
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing