[onderzoek] Jumbo: 53% Nederlanders let op keurmerk ei
- Food-en-retail
- 22 mrt 2021 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekMarketing
- 22 mrt 2021 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
Voorafgaand aan Pasen 2021 deed Jumbo onderzoek naar het eten van eieren, zowel rondom Pasen als op andere momenten in het jaar (n=1.045 Nederlanders van 18 jaar en ouder). Trend: graag willen we een duurzamer paasei.
Een duurzaam eitje
Uit het Jumbo onderzoek blijkt dat 67% van de Nederlanders tijdens de aanschaf van het eieren let op het soort eieren en meer dan de helft van de Nederlanders (53%) op het keurmerk. Dat ziet Jumbo ook terug in de stijging van de verkoop van biologische eieren.
Diervriendelijkere keuzes maken, wordt steeds makkelijker. Jumbo verkoopt alleen maar huismerkeieren met minimaal 1 ster Beter Leven keurmerk. En Jumbo was de eerste supermarktketen die in Nederland eieren zonder eendagshaantjes introduceerde. Deze eieren – die te herkennen zijn aan het Respeggt logo – zijn vanaf maart vorig jaar verkrijgbaar bij alle Jumbo winkels.
Gerookte eieren
Spiegeleieren - voor 36% bij voorkeur met een hele dooier - is het populairste eiergerecht onder Nederlanders. Wie eens een ander soort eitje wil eten, moet zeker de Smoked Eggs proberen. Jumbo heeft afgelopen december als eerste supermarktketen in Nederland de Smoked Eggs opgenomen in haar assortiment. De gerookte eieren hebben een subtiele rokerige smaak en geven een verfijnde twist aan gerechten. Deze nieuwe delicatesse is momenteel exclusief verkrijgbaar bij de Jumbo Foodmarkten in Amsterdam, Utrecht, Veghel en Breda.
Flinke extra verkoop eieren
Tijdens Pasen zet 90% van de Nederlandse ei-eters dan ook een gerecht met ei op tafel. Gemiddeld eten mensen in het paasweekend vier eieren, blijkt uit onderzoek van Jumbo. In de week voor Pasen verkoopt Jumbo dan ook zo’n 50% meer eieren dan in een reguliere week. Tel daar het grote aantal verkochte chocolade-eitjes bij op en het is duidelijk: met Pasen draait het om eieren. Om dit te vieren, organiseert Jumbo een bijzondere wedstrijd: verzin je ei-gen smaak paasei. Bijna 6 op de 10 Nederlanders eet met Pasen meer eieren dan tijdens andere weekenden. De meesten daarvan eten ongeveer twee keer zoveel eieren dan normaal (45%) en 14% zelfs drie keer zoveel. Als Nederlanders de vraag krijgen hoe zij hun eitje het liefste eten, is de absolute nummer 1 het spiegelei - aan één kant gebakken, met hele dooier. De nummers 2 en 3 zijn een halfzacht gekookt ei en een omelet.
Pasen is een eitje
Colette Cloosterman - van Eerd, cco van Jumbo: 'Pasen vieren we vaak thuis. Jumbo wil klanten graag helpen om er iets bijzonders van te maken. Daarom hebben we heel veel paasinspiratie samengebracht in het Hallo Jumbo magazine en online op Jumbo.com, Smulweb.nl en via de Jumbo app. Van lekkere en toegankelijke paasrecepten tot tips om je huis in paassferen te brengen. En voor die 80.000 Nederlanders die deze maand zoeken naar hoe je nou toch een gekookt ei klaarmaakt... Op Jumbo.com staan tips, recepten en instructievideo’s over hoe je het perfecte eitje kunt bereiden: van een gekookt ei tot een spiegel-ei, maar bijvoorbeeld ook een gepocheerde variant. Of zoals we op de cover van onze paaseditie van Hallo Jumbo Magazine zeggen: zo wordt Pasen een eitje!'
(PvWK)
Paascover Hallo Jumbo
Paastafel idee van Jumbo
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- eieren
- eitje
- duurzaam
- nummer 1
- cco
- aan één kant gebakken
- Jumbo
- Pasen
- kip
- trend
- Colette Cloosterman - van Eerd
- ei-gen smaak paasei
- spiegelei
- merk
- Jumbo
- biologisch
- paastafel
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing