[interview] Stella fietsen 10 jaar: in de hoogste versnelling Gazelle voorbij

[interview] Stella fietsen 10 jaar: in de hoogste versnelling Gazelle voorbij
  • Food-en-retail
  • 16 mrt 2021 @ 08:52
  • 17794 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Retail

In 2011 zien oprichters Daan van Renselaar en Wilco van de Kamp (r. en l. op de foto boven) een groeimarkt voor e-bikes ontstaan. De twee jonge ondernemers bedenken en assembleren de eerste Stella in een schuurtje in hun achtertuin, verkopen niet veel later de eerste exemplaren en verrassen de fietsenmarkt met een aan-huis-concept. Tijd voor een gesprek met de heren.

Er rijden intussen meer dan driehonderdduizend e-bikes van Stella rond en meer dan honderdvijftig Stella-bussen om klanten, of potentiële klanten, te bedienen. Het merk blijft investeren in groei met een sterke focus op de bereikbaarheid voor de consument. Het bedrijf ziet dat mensen het prettig vinden om zelf een e-bike te testen, voordat er één wordt aangeschaft. Daarom rijden er steeds meer bussen, maar openen ze ook meer E-bike Testcenters inclusief werkplaats voor service en onderhoud. ‘De wensen van onze klanten zijn sowieso erg belangrijk voor ons om onze service te blijven verbeteren.’

Stella 10 jaar: wat was de grootste hindernis in die tien jaar?

‘De koers vasthouden en bijsturen tijdens de snelle groei van het bedrijf. In tien jaar tijd zijn we gegroeid van één naar meer dan zeshonderd medewerkers. Het is dan van belang je cultuur te bewaken en de neuzen dezelfde kant op te houden. Niet iedereen is gemaakt voor de snelle treinreis die Stella tot nog toe heeft afgelegd. En we zijn nog steeds onderweg. Het vraagt om flexibiliteit, creativiteit en snelheid van alle disciplines binnen het bedrijf, of het nu gaat over sales, supply chain, retail, klantenservice of R&D. Daar moet je tegen kunnen.’

Waar staat Stella nu?

‘In Nederland hebben we inmiddels een positie als marktleider in e-bikes weten te verwezenlijken. We hebben ondertussen meer dan driehonderdduizend tevreden klanten waar we elke dag met meer dan zeshonderd collega’s met alle plezier voor werken. In de afgelopen jaren hebben we meer dan vijftig E-bike Testcenters geopend en zijn we dagelijks onderweg met meer dan honderdvijftig bussen. Met de start in België en een verdere uitrol in Duitsland in 2020 zijn we nu klaar voor een verdere opschaling in deze landen. Het aantal E-bike Testcenters en Service Centers wordt dit jaar in al deze landen verder uitgebreid. Daarnaast zijn we flink aan het investeren in de relaties met onze klanten door de implementatie van nieuwe software. Onlangs lanceerden we een nieuwe website die klaar is voor de toekomst.’

Aanvankelijk was er een sterke focus op marketingcommunicatie en online marketing. Deze is er nog steeds maar de laatste jaren is er sterk geïnvesteerd in productmarketing

Hoe is de marketing van Stella in grote lijnen?

‘De marketing en sales-operatie vormen duidelijk het hart van ons bedrijf. Waar we ooit begonnen met een eerste advertentie in de plaatselijke krant proberen we inmiddels onze klanten op alle touch points te bereiken in de customer journey. Zo zijn we in print, op tv, social media en via andere online kanalen goed zichtbaar. Inmiddels heeft deze aanpak zich bewezen met een naamsbekendheid die boven de tachtig procent ligt. Aanvankelijk was er een sterke focus op marketingcommunicatie en online marketing. Deze is er nog steeds maar de laatste jaren is er sterk geïnvesteerd in productmarketing. Bij de ontwikkeling van onze e-bikes kijken we sterk naar de behoeften van onze klant. Deze maand werd onze Stella Morena Premium MDB FI verkozen tot ‘Beste e-bike van het jaar 2021’. Het behalen van deze prestigieuze award is het resultaat van deze klantgerichte aanpak bij de ontwikkeling van onze e-bikes. Onderscheidend hierin ten opzichte van andere merken is dat wij onze klanten ook daadwerkelijk kennen. Waar er bij onze concullega’s nog een dealer tussen zit in de keten, hebben wij direct contact met de klant. Als we op onze reparatie-afdeling een bepaald probleem vaker terug zien is hier direct contact over met onze R&D-afdeling. Zo kunnen we het centraal oplossen. En nemen we deze kennis mee bij de ontwikkeling van nieuwe fietsen. Tot slot doen we regelmatig onderzoek onder onze klanten om onze producten continue te verbeteren.’

We zijn hier allemaal een beetje als Pippi Langkous - met de lijfspreuk: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Wie is de grootste concurrent en waarom?

‘Gazelle is onze grootste concurrent. Waar wij tien jaar bestaan zijn zij al bijna honderddertig jaar onderweg, daarvoor hebben we groot respect. De merkentrouw bij dit merk is van generatie op generatie overgebracht. Als je ouders een Gazelle hadden en tevreden waren dan is de kans groot dat jij er ook een koopt. Onze uitdaging is deze vanzelfsprekendheid te doorbreken.’

Jullie hebben de markt voor e-bikes best even opgeschud. Is dat jeugdige overmoed of een weloverwogen strategie van uitgekookte businessdevelopers?

‘Misschien is het jeugdige overmoed, maar wel met resultaat. Het is Stella is gelukt om binnen zeven jaar na oprichting marktleider te worden in e-bikes. Dat is Gazelle niet gelukt, althans niet in zo'n korte tijd. Het antwoord ligt denk ik opgesloten in onze cultuur. We hebben binnen Stella een enorme doorzettersmentaliteit. We willen winnen. We zijn hier allemaal een beetje als Pippi Langkous - met de lijfspreuk: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken