Vaker naar afhaalpunt wanneer duurzame kant hiervan duidelijk is

Vaker naar afhaalpunt wanneer duurzame kant hiervan duidelijk is
  • Food-en-retail
  • 29 mrt 2021 @ 10:20
  • 11493 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Distributie

Webshoppers kiezen vaker voor ophalen bij afhaalpunt als ze zien dat dit duurzamer is. Dat scheelt namelijk flink in de CO2 uitstoot. Door de thuiswinkelexplosie verschijnen er steeds meer bestelbusjes op straat.

Als meer mensen hun online bestellingen ophalen bij een afhaalpunt, scheelt dat CO2-uitstoot. Klanten die daar tijdens het afrekenen op worden gewezen, kiezen aanmerkelijk vaker voor deze bezorgoptie. Een eenvoudige aanpassing, toch doen webwinkels dit nauwelijks, signaleert Niels Waarlo in de Volkskrant. Het is de uitkomst van een proef.

Rapport met tips en bevindingen
Consumenten in de check-out van de webwinkel stimuleren om de meest duurzame bezorgoptie te kiezen, is effectief. De beste manier om dit te doen, is inderdaad het aanbieden van informatie over de CO2-uitstoot van de bezorgopties en/of het vooraf aanvinken van de duurzaamste keuze als standaard. Dit blijkt uit onderzoek naar de effecten van duurzaamheidsinterventies op bezorgkeuzes, dat in opdracht van Thuiswinkel.org en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is uitgevoerd. Lees alle uitkomsten en aanbevelingen in dit rapport.

Online explosie
Onlinewinkelen is de laatste jaren geëxplodeerd en mede door de lockdowns groeide de omzet van onlinebestellingen in de detailhandel vorig jaar met ruim 43 procent, volgens het CBS. 'De detailhandel realiseerde in 2020 een omzetstijging van 5,9 procent. Alleen in 2001 was de omzetstijging groter, ruim 6 procent. De foodsector behaalde met 6,9 procent de hoogste omzetgroei van deze eeuw, terwijl de non-food sector nagenoeg hetzelfde heeft omgezet als in 2019 (-0,1 procent). Online is 43,5 procent meer omgezet in 2020. Dat is de hoogste groei sinds het begin van de publicatie van de onlineverkopen in 2014', aldus het CBS. Hierdoor verschijnen er ook steeds meer bestelbusjes op straat, en die stoten CO2 uit. De thuiswinkelbranche zelf wil haar uitstoot in 2025 hebben gehalveerd ten opzichte van 2018. Lees er hier meer over. Recent werden de Shopping Awards 2021, de vakprijs voor de beste webwinkelbedrijven in Nederland, uitgereikt. Hier staan de winnaars.
(PvWK, bronnen: CBS, Thuiswinkel.org, MT en Volkskrant, beeld: Artem Podrez / Pexels)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken