Christine le Duc: 'Minder seks door lockdown'

Christine le Duc: 'Minder seks door lockdown'
  • Food-en-retail
  • 26 apr 2021 @ 11:28
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Vandaag heeft erotiekretailer Christine le Duc de resultaten bekendgemaakt van het onderzoek ‘Corona Love Challenges’, waar zo’n 600 Nederlanders aan hebben deelgenomen. Dit onderzoek naar de impact van de lockdown op het liefdesleven wijst uit dat men tijdens de lockdown minder seks heeft.

Dat geeft zo’n één op de vier (22%) van de respondenten aan aan. 'Waar we in de eerste golf niet van elkaar af konden blijven doordat we meer thuis waren en er daarom in de tweede golf een babyboom ontstond, blijkt ons seksleven in de derde golf bijzonder somber en stressvol', aldus Audrey van Ham, ceo van Christine le Duc (foto boven). Opvallend is dat het merendeel van de mannen (66%) aangeeft te weinig fysiek contact te hebben. Terwijl dit bij vrouwen veel minder (33%) wordt aangegeven als een gemis. 'Blijkbaar zorgen vrouwen beduidend beter voor zichzelf, aangezien uit dit onderzoek blijkt dat ze tijdens de lockdown massaal meer lingerie en love toys hebben aangeschaft. Hierdoor lijkt het of de man wellicht wat ‘overbodig’ is geworden of een beetje aan de kant is geschoven', vervolgt zij. Deze crisis wordt door velen als stressvol ervaren (57,9%) en hier reageren vrouwen anders op dan mannen. Van de ondervraagden blijkt de helft weldegelijk meer behoefte te hebben aan seks, maar toch geeft 60% aan ‘het’ niet vaker te doen. De langdurige lockdown eist ondertussen ook in de slaapkamer zijn tol, slechts 24% van de Nederlanders heeft meer ontdekt op seksueel vlak. Om die reden heeft Christine le Duc het initiatief genomen om op 1 mei samen met Live Community en een groep experts het online festival ‘Temple of Love’ te organiseren, waarin liefde, relaties en erotiek centraal staan om zo het liefdesleven uitdagender te maken. Voor meer informatie zie christineleduc.nl en templeoflove.nl.

Minder seks: kinderen zijn vaker thuis
Bijna een kwart van de ondervraagden geeft aan dat zij minder seks hebben door de lockdown. Redenen hiervoor zijn: minder vaak in de stemming (11,2%), kinderen zijn vaker thuis (10,1%), meer stress (9,7%) en minder tijd voor zichzelf (8%). Dat de ondervraagden minder tijd voor zichzelf hebben blijkt ook uit de vraag of men meer masturbeert: 70% geeft aan niet meer te masturberen. Van de 30% die dat wel doet, is het aantal dat 4 keer per week of meer masturbeert tijdens de lockdown verdubbeld. Redenen hiervoor zijn juist meer tijd voor zichzelf (11%), verveling (10%), meer behoefte aan solo seks (9%), eenzaamheid (6%). Dat Nederlanders minder hun best hebben gedaan voor een plezierig seksleven blijkt ook uit het feit 57% zich niet verder heeft verdiept in hoe men elkaar beter kan verwennen. 

Mannen hebben veel te weinig fysiek contact
Bijna 40% van ondervraagden geeft aan (veel) te weinig fysiek contact te hebben. Bij singles is dit logischerwijs een groter probleem (71%) dan voor mensen met een relatie. Maar binnen een relatie valt het op dat het vooral de mannen zijn die te weinig fysiek contact ervaren. Terwijl veel minder vrouwen in een relatie dit aangeeft. Een groot deel van de vrouwen (42%) geeft aan meer love toys te zijn gaan gebruiken tijdens de lockdown en 40% heeft meer lingerie gekocht. “Vrouwen zorgen goed voor zichzelf op dit moment en ik ben blij dat ze ondertussen ontdekt hebben dat de persoonlijke seksuele ontwikkeling een grote rol speelt in het geluksgevoel van het dagelijkse leven. Een actiever seksleven draagt bij aan een relaxte levenshouding waardoor je problemen en stress makkelijker het hoofd kan bieden. Natuurlijk moet dit in balans blijven binnen een relatie dus is het goed dat we ons realiseren dat mannen momenteel wellicht anders in de wedstrijd zitten.” aldus Audrey.


Vermoeden werd bevestigd: het seksleven is zeer treurig
Dat ruim 70% aangeeft niet meer te hebben geleerd of ontdekt op seksueel vlak en dat men minder seks heeft baart ceo Van Ham van Christine le Duc, zorgen: 'Ik had al een tijd het vermoeden dat mensen moe zijn van deze lockdownsituatie, maar niet naar elkaar toe bewegen. Elk jaar voeren wij het jaarlijkse Seksonderzoek, maar ik vond dat het tijd was voor een tussentijds onderzoek naar het seksleven in coronatijd. Mijn vermoeden werd bevestigd: het seksleven in deze derde golf is zeer treurig. Dat zo’n hoog percentage aangeeft niet meer te hebben geleerd of ontdekt deed mij aanzetten tot actie. Om die reden heb de handen ineen geslagen met een aantal partners en zo vindt op 1 mei 2021 de Temple of Love plaats. Zoals eerder gezegd een online festival over liefde, relaties en erotiek: een primeur voor Nederland.'

Van Ham vervolgt: 'Met de Temple of Love hebben we een programma samengesteld waarbij ik hoop dat men geïnspireerd wordt om het seksleven energie te geven. In samenwerking met een groot aantal experts en partners waarbij ik hoop dat mensen getriggerd worden om nieuwe dingen te leren en ervaringen te delen. In een talk samen met seksuoloog Eveline Stallaart ga ik dieper in op dit onderzoek naar de huidige situatie en de ontwikkelingen die we hebben gezien het afgelopen jaar. Daarnaast kijken we vooruit naar een after-lockdown met een summer of love in het vooruitzicht en geven we tips die ook na deze corona periode handig zijn.'
(PvWK)

Over Christine le Duc
'Christine le Duc, opgericht in 1968, is een bekende aanbieder binnen de erotiekbranche in Nederland. De winkels en de webshop van Christine le Duc hebben een open uitstraling en de ruime keuze van een speciaalzaak in erotische artikelen. In december 2020 is het platform ‘Club le Duc’ opgericht waar samen met experts en diverse partners die nieuwste ontwikkelingen, workshops en verhalen worden gedeeld op vlak van erotiek. Het assortiment bestaat uit onder meer een uitgebreide collectie lingerie, sexual wellness producten en lovetoys. De winkels kenmerken zich door de aangename omgeving met integere en deskundige medewerkers. Christine le Duc heeft een Nederlandse en een Belgische webshop en 7 vestigingen verspreid over Nederland. Ook is het assortiment verkrijgbaar bij Wehkamp, Etos en Bol.com.'

(bron en beeld: CLD)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken