[onderzoek] Pasen 2021 breekt omzetrecord

[onderzoek] Pasen 2021 breekt omzetrecord
  • Food-en-retail
  • 8 apr 2021 @ 11:32
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KassabonMarketing

Nadat 2020 voor supermarkten al een jaar van records was, blijkt ook Pasen 2021 een highscore te hebben opgeleverd. Was de weekomzet in de week voor Pasen in 2020 al aanzienlijk met € 915 miljoen, toont de week voor Pasen 2021 een Paaspiek van € 974 miljoen, blijkt uit vers onderzoek van NielsenIQ.

De Paasomzet groeide in 2021 met 6.5% vergeleken met vorig jaar, bijna € 60 miljoen meer. Daarmee is het de hoogste Paasomzet ooit.

Vorig jaar viel Pasen slechts enkele weken na het ingaan van diverse corona-maatregelen. Hierdoor moest de Nederlander thuis blijven, terwijl veel horeca nog bezig was met het opstarten van o.a. afhaalmogelijkheden. Dit jaar echter heeft de horeca ruimschoots ervaring met het inspelen op Pasen middels ontbijt-, lunch of maaltijdboxen. Des te verrassender is het breken van het Paasomzet-record in de supermarkt.

Ook het niveau van € 974 miljoen is opmerkelijk. Deze Paasomzet is ‘slechts’ 24 miljoen lager dan die in de paniek-hamsterweek in maart 2020. In week 11 vorig jaar bedroeg de omzet € 995 miljoen, maar dat was de week waarin vele supermarkten met lege schappen kampten vanwege het in bulk inslaan van de consument. Door de continuering van de horeca sluiting lijkt er op korte termijn nog geen einde te komen aan de groei van de supermarkt omzet.
(PvWK, foto: Olya Kobruseva / Pexels)

Over NielsenIQ
'NielsenIQ is wereldwijd marktleider in het bieden van het meest complete, onbevooroordeelde beeld van consumentengedrag. Dankzij een baanbrekend platform voor consumentengegevens en gevoed door uitgebreide analytische mogelijkheden, maakt NielsenIQ gedurfde, betrouwbare besluitvorming mogelijk voor 's werelds grootste bedrijven en retailers op het gebied van consumentengoederen. NielsenIQ maakt gebruik van uitgebreide datasets en meet transacties op vergelijkbare manier, waardoor klanten een vooruitblik op het consumentengedrag krijgen en de prestaties in alle retailkanalen kunnen optimaliseren. Onze open filosofie over gegevensintegratie maakt de meest invloedrijke consumentendatasets ter wereld mogelijk. NielsenIQ levert de complete waarheid. NielsenIQ, een portfoliobedrijf van Advent International, is actief in bijna 100 markten en dekt meer dan 90% van de wereldbevolking. Ga voor meer informatie naar www.nielseniq.com.'

(bron: AI)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken