Universiteit Maastricht adviseert dagelijks drinken van groenten- en fruitmix
- Food-en-retail
- 12 apr 2021 @ 11:35
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 12 apr 2021 @ 11:35
- Peter van Woensel Kooy
Het dagelijks nuttigen van een drinkbare mix van groenten en fruit heeft een gunstig effect op de weerstandsverhoging tegen diabetes en hart- en vaatziekten van gezonde mensen. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een nieuw onderzoek door Universiteit Maastricht.
In het onderzoek wordt de weerstandsverhoging tegen deze ziekten gemeten bij gezonde mensen. Deze personen kregen tijdens het onderzoek dagelijks een mixdrankje waarin hele stukken groenten en fruit werden gebruikt.
Weerstand tegen hart- en vaatziekten, kanker en diabetes
In de MiBlend study onderzoekt professor de Kok van Universiteit Maastricht het effect van groenten en fruit op de gezondheid. In het onderzoek wordt vooral gekeken naar het effect op risico’s voor hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. In het onderzoek wordt de weerstandsverhoging tegen deze ziekten gemeten bij gezonde mensen. Universiteit Maastricht gebruikt tijdens dit onderzoek foto’s van het netvlies: zogenoemde retinascans. Daarin wordt de diameter van bloedvaatjes, en met name de verhouding tussen aders en slagaders bepaald. Een vernauwing van de slagaders en een verwijding van de aders is gerelateerd aan hoge bloeddruk en daarmee aan hart- en vaatziekten en aan een verhoogd risico op diabetes.
Drinkbare groenten- en fruitmixen hebben een gunstig effect op de bloedvaten
Deelnemers uit het onderzoek kregen gedurende een periode van twee weken, elke dag een Joycie, een drinkbare mix van verschillende groenten en fruit. In totaal werd het effect van zeven verschillende groenten- en fruitmixen onderzocht. De drinkbare mixen bevatten alle delen van onder andere appels, wortel, broccoli, blauwe bes en groene thee. Tijdens het onderzoek werd niet alleen gevarieerd met soorten groenten en fruit maar ook met de onderlinge verhouding ervan. Bijna alle drinkbare mixen van groenten en fruit lieten een significant, positief effect op de bloedvaten zien. Wel heeft het ene mengsel van groenten en fruit meer effect dan het andere.
Voldoende groenten en fruit eten via drinkbare groenten- en fruitmixen
Het nuttigen van drinkbare mixen van groenten en fruit is volgens de onderzoekers een eenvoudige manier om elke dag de aanbevolen hoeveelheid van 500 gram groenten en fruit te eten. Universiteit Maastricht gaat een vervolgonderzoek uitvoeren waarin ze wil bepalen of het mogelijk is om per persoon de ideale combinatie van groenten en fruit te vinden. Dit om individuele personen zo gezond mogelijk te houden. De Miblend studie is een 'Humane Food Interventie'-studie van Universiteit Maastricht en MiFood en wordt ondersteund door de provincie Limburg.
(PvWK, foto: Trang Doan / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- de Kok
- juice
- risico
- gezond
- study
- kanker
- MiBlend
- fruitdrank
- Universiteit Maastricht
- onderzoek
- marketing
- food
- vaatziekten
- onderzoek
- hart
- professor
- mensen
- groenten
- diabetes
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing