Nederlandse ondernemer omarmt omnichannel verkopen en -betalen

Nederlandse ondernemer omarmt omnichannel verkopen en -betalen
  • Food-en-retail
  • 5 mei 2021 @ 11:57
  • 9665 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WebwinkelMarketing

Bijna de helft van de ondernemers heeft naast een fysieke zaak ook een webshop. Van de offline betaalmethoden is (contactloos) pinnen veruit favoriet onder klanten, en mobiele betaaldiensten als Apple Pay winnen terrein.

Online geven klanten de voorkeur aan betalen via iDeal (86%), op ruime afstand gevolgd door creditcardbetalingen (14%).
 
Off- én online ondernemen
44% van de ondernemers heeft naast een fysieke winkel ook een webshop. Dit blijkt uit een peiling van CCV in maart 2021 onder 245 Nederlandse MKB-bedrijven. Een relatie met corona lijkt aanwezig: alle bedrijven die het afgelopen jaar gestart zijn hebben een webshop, tegenover iets minder dan de helft van de ondernemers die een jaar of meer geleden hun zaak zijn gestart. Het onderzoek laat ook grote verschillen tussen sectoren zien. Retail staat aan kop: 58% heeft een webshop, tegen 40% bij Beauty & Wellness en 33% bij Food & Beverage. 
 
Favoriete betaalmethoden: pinnen en iDeal
In de winkel is (contactloos)  pinnen veruit de meest favoriete betaalmethode bij klanten (91%). Contant betalen blijft ook anno 2021 populair (45%) en mobiel betalen via bijvoorbeeld Apple Pay wint terrein (24%). Opvallend is ook dat hoe jonger een bedrijf is, hoe meer betaalmethoden worden aangeboden met als resultaat meer betalingen via Apple Pay, QR-code of creditcards. Dit gaat overigens ten kost van het aantal contante betalingen: van de winkels die maximaal 5 jaar bestaan, accepteert 38%  helemaal geen cash-betalingen meer. 
 
Online is betalen via iDeal de onbetwiste favoriet (86%), op ruime afstand gevolgd door creditcards (14%). Overige betaalmethoden als PayPal (8%), Bancontact (4%), Bank transfer (2%) en cadeaukaart (1%) worden slechts zeer beperkt gebruikt. 
 
Ondernemers niet klaar voor toekomst van betalen
Uit de peiling blijkt ook dat bijna twee derde van de ondernemers (68%) niet klaar is voor de toekomst van betalen en niet kan inspelen op nieuwe betaalmethoden. Wel is het zo dat hoe korter een bedrijf bestaat, hoe meer vertrouwen er is in de toekomst. Van de bedrijven die in de afgelopen drie jaar zijn opgericht, geeft ongeveer de helft aan klaar te zijn voor de toekomst. Bij bedrijven die drie tot tien jaar bestaan is dit 40% en bij bedrijven die al langer dan tien jaar bestaan is dit slechts 28%.

'Steeds veranderende marktomstandigheden en wensen van de consument, hebben ervoor gezorgd dat Nederlandse MKB-bedrijven in toenemende mate een omnichannel-aanpak omarmen. Daar horen ook andere betaalmethoden bij. Deze manieren van (online) betalen winnen steeds meer terrein, en dat vraagt de nodige flexibiliteit van ondernemers. We zien echter dat ondernemers de stap naar andere betaalmethoden uitstellen. Daar willen we hen bewust van maken. Want als afgelopen jaar één ding wel duidelijk heeft gemaakt, is dat voorbereid zijn een aanzienlijk verschil kan maken in je veerkracht als ondernemer om een crisis te overleven', aldus Fons Schootstra, ceo van de CCV Group.
(PvWK, Liza Summer /Pexels)
 
Over CCV 
'CCV biedt end-to-end betaaloplossingen voor bedrijven in alle sectoren in Europa. Moet er betaald worden? CCV zorgt ervoor. In onderlinge afstemming helpen we bedrijven op weg naar de beste betaaloplossing. Voor in-store, online en selfservice. Naadloos afgestemd op wat ondernemers nodig hebben. CCV regelt alles wat met betalen te maken heeft. Zodat bedrijven zich kunnen concentreren op tevreden klanten en de groei van hun zaak.'
(bron: CCV)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken