'Bijenkorf blijft investeren in duurzaamheid, klantbeleving en internationale groei'

'Bijenkorf blijft investeren in duurzaamheid, klantbeleving en internationale groei'
  • Food-en-retail
  • 9 jun 2021 @ 08:23
  • 11597 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Het jaar 2020, waarin het iconische warenhuis 150 jaar bestond, was een bijzonder moeilijk jaar voor de Bijenkorf. De winkels waren in totaal dertien weken gesloten. Ceo Giovanni Colauto blikt terug en vooruit.

De totale omzet (inclusief concessieomzet) daalde met 22%. De sluiting van de winkels als gevolg van de pandemie, waarvan een deel in de belangrijke feestmaand december had in de winkels een omzetverlies van 44% tot gevolg. Online namen de verkopen zowel in Nederland als in Duitsland en België een grote vlucht. De omzet uit online verkopen steeg met 53% en het aantal online bezoekers nam toe met 31% tot 152 miljoen. De genormaliseerde operationele winst voor afschrijvingen en eenmalige lasten (herstructurering Servicekantoor en Distributiecentrum) daalde van €77,8 miljoen naar €19,40 miljoen (IFRS-grondslag). Als gevolg van de coronacrisis zag de Bijenkorf zich halverwege het jaar genoodzaakt de organisatie aan te passen, waardoor een aantal arbeidsplaatsen kwam te vervallen.

Giovanni Colauto, ceo de Bijenkorf: 'Het was een van de zwaarste jaren uit de geschiedenis van de Bijenkorf. Het is enorm zuur voor iedereen dat je na een aantal zeer goede jaren mensen moet laten gaan door een dergelijke onverwachte en ingrijpende crisis. Waar mogelijk hebben we onze mensen zoveel mogelijk hierin begeleid en de blijvers geholpen met thuiswerk faciliteiten en ze betrokken gehouden middels yoga, virtuele borrels, comedy en andere activiteiten.'

Investeringen in klantbeleving, internationale groei en duurzaamheid
Ondanks het moeilijke jaar werd nog steeds geïnvesteerd in winkels en webshop. Zo werd in juni de nieuwe de Bijenkorf Patisserie geopend in Amsterdam. In Rotterdam en Amsterdam verrezen Louis Vuitton pop-up shops en Charlotte Tilbury werd geïntroduceerd in Amstelveen, waarmee alle winkels nu over een counter van het exclusieve cosmeticamerk beschikken. Ook in Den Haag, Maastricht en Eindhoven werden diverse afdelingen vernieuwd. In het najaar werd de Franstalige webshop voor Wallonië gelanceerd, in november gevolgd door deBijenkorf.fr. Onlangs werd ook in Oostenrijk een webshop geopend. Het aantal duurzamer geproduceerde artikelen in het assortiment is verdubbeld tot ruim 5.000, de hoeveelheid restafval met 39% gereduceerd en medewerkers van de Bijenkorf deden ruim 1.650 uur vrijwilligerswerk.

Vooruitzichten
De Bijenkorf blijft ook in 2021 voortgaan op de ingeslagen weg, met duurzaamheid, klantbeleving en internationale groei als belangrijkste speerpunten. 'Ik voorzie op korte termijn nog wel een moeilijke periode voor retail, maar we hebben onze zaken goed op orde. De gezamenlijke energie en creativiteit die zich in het afgelopen jaar manifesteerde en de onvoorwaardelijke inzet van iedereen om er het beste van te maken, geven mij het volste vertrouwen voor de toekomst', zegt Colauto.
(PvWK)

 

Lees ook: meer Bijenkorf-nieuws

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken