Nederland uitgeschakeld? Dan kijken we naar België

Nederland uitgeschakeld? Dan kijken we naar België
  • Food-en-retail
  • 11 jun 2021 @ 10:24
  • 15920 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Nederland maakt zich op voor Uefa Euro 2020 en veel voetbalfans gaan het EK volgens onderzoek van Thuisbezorgd.nl dit jaar op een andere manier beleven dan ze gewend zijn: thuis in klein gezelschap. Bijna alle Oranjefans (87%) doen dat dit jaar gewoon thuis, ongeacht mogelijke versoepelingen van maatregelen.

Overigens zegt zeker driekwart van de Nederlanders het EK fanatiek te gaan volgen. Dit blijkt uit representatief onderzoek onder 1000 Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau iVox in opdracht van Thuisbezorgd.nl, partner van UEFA en sponsor van EURO 2020.

Oranjefeest in huis

Uit onderzoek van Thuisbezorgd.nl blijkt dat er weinig verdeeldheid is over waar we dit jaar het EK-voetbal kijken. Het gros van de Nederlanders (87%) volgt het advies van de overheid op en kijkt het EK vanuit huis.

Onder jongeren ligt dit percentage iets lager, al zegt nog steeds ruim driekwart van de 18-34 jarigen de wedstrijden thuis te zullen volgen. Van alle EK-kijkers zegt bovendien 78% dat ze dit met een kleine groep van maximaal vier andere vrienden of familie gaan doen.

Mocht Nederland onverhoopt het EK vroegtijdig moeten verlaten, dan blijven we het toernooi volgen voor onze buurlanden. Zo is België voor de meeste Nederlanders (31%) favoriet in het toernooi, gevolgd door Duitsland (10%). De liefde van onze zuiderburen is helaas niet helemaal wederzijds. Mocht België uit het toernooi liggen, dan kunnen we van slechts 14% van de Vlamingen verwachten dat ze voor Oranje juichen.

Piek in bestellingen 

Bij een Oranjefeest aan huis hoort ook lekker eten en drinken, vindt de EK-kijker. Het gemis van eten en drinken in de kroeg of fanzones wordt ruimschoots gecompenseerd. Want 3 op de 10 (29%) voetbal kijkende huishoudens bestelt bij elke wedstrijd die Nederland speelt eten. Een derde (32%) van de Oranjefans verwacht ook meer geld uit te gaan geven aan eten en drinken wanneer het Nederlands elftal speelt. Thuisbezorgd.nl verwacht dan ook een drukke periode met piekmomenten tijdens de wedstrijden van Oranje.

 Pizza en friet favoriete EK snacks

Tussen alle bestellingen tijdens de voetbalwedstrijden zullen veel pizza’s en frietjes zitten. Ruim twee derde geeft aan pizza (31%) of friet (31%) te gaan bestellen. Toch geven 2 op de 5 voetbalkijkers (36%) aan dat een traditionele maaltijd van een van onze tegenstanders ook wel zou smaken.

Maurine Alma, Chief Marketing Officer Just Eat Takeaway: ‘De meeste Nederlanders zullen het EK dit jaar thuis beleven. We verwachten dan ook meer bestellingen dan we met eerdere toernooien hebben gezien. Zeker op dagen dat het Nederlands elftal speelt. Samen met onze partnerrestaurants en als trotse partner van UEFA EURO 2020 zijn wij er helemaal klaar voor om Oranjefans thuis een onvergetelijk EK te bezorgen.’

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken