Uitbreiding assortiment visvervangers bij familiebedrijf Schouten

Uitbreiding assortiment visvervangers bij familiebedrijf Schouten
  • Food-en-retail
  • 29 jun 2021 @ 15:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Na de introductie van haar plantaardige tonijn en vissticks eerder dit jaar, introduceert het Giessense familiebedrijf Schouten Europe nu een ‘Burger zonder Vis’. Plant-based vis is één van de meest veelbelovende categorieën binnen plant-based food, volgens het Smart Protein Rapport 2021.

Door de toevoeging van visvervangers aan haar assortiment biedt Schouten haar klanten wereldwijd de mogelijkheid om naast vleesvervangers ook visvervangers af te nemen. Schouten bevestigt hiermee de internationale voortrekkersrol van Nederlandse bedrijven op het gebied van plant-based vlees- en visvervangers.

Interesse vanuit de vissector
Commercieel directeur Arjaan van der Giessen van Schouten stelt vast dat er vanuit de vissector steeds meer bedrijven zijn die de ontwikkelingen rondom plant-based nauwgezet volgen. “We spreken regelmatig met grote partijen uit de visindustrie die zeer geïnteresseerd zijn in onze producten en de ontwikkelingen op het gebied van plant-based vis. Veel van die bedrijven willen plantaardige opties aanbieden maar weten niet goed hoe dat te realiseren.”

Specifieke textuur
Het nabootsen van vis is niet gemakkelijk. Schouten’s R&D Manager Anke van Eijk spreekt over een heel ander proces dan bij het vervangen van vlees. “Er komen andere technieken bij kijken, simpelweg omdat de textuur van vis heel anders is dan van vlees. Het lukt ons steeds beter om deze specifieke textuur na te bootsen. Natuurlijk is de herkenbare vissmaak ook erg belangrijk. Kloppen deze aspecten niet dan zal de consument waarschijnlijk niet structureel de overstap maken naar plant-based vis.’’

Veelbelovende categorie
Plant-based vis is één van de meest veelbelovende categorieën binnen plant-based food. Dat stelt ProVeg International op basis van het Smart Protein Rapport 2021 dat wordt ondersteund door het Horizon 2020 onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie. Onderzoeksbureau AC Nielsen stelde in de Duitse markt de sterkste groei vast: tussen 2018 en 2020 groeide de plant-based vis categorie met 623% tot 1,9 miljoen euro*.
(PvWK)

*Total market incl. discounters, Germany, sales value in €, plant-based fish, MAT CW39 2018 vs 2020 – AC Nielsen Market Track.

Over Burger zonder Vis en Schouten
'De Burger zonder Vis van Schouten heeft rijst en tarwe als basis en heeft een gewicht van 80 gram. Schouten stelt het product de komende tijd wereldwijd voor aan haar klanten binnen het retail, out-of-home en food industrie kanaal. Het product kan gegeten worden bij de warme maaltijd, bij een salade of op een broodje. Schouten startte in 1990 als eerste Nederlandse partij met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het bedrijf vermarkt één van de meest uitgebreide en gevarieerde assortimenten ter wereld en levert haar producten, voornamelijk onder private label, in meer dan 50 landen. Ook ontwikkelt het bedrijf veel producten op basis van klantvraag.'

(bron: Schouten)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken