[onderzoek] Connected winkelervaring wordt succesfactor

[onderzoek] Connected winkelervaring wordt succesfactor
  • Food-en-retail
  • 7 jul 2021 @ 09:45
  • 14086 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Nieuw onderzoek naar het wereldwijde winkelgedrag laat zien dat de Nederlandse detailhandel de komende jaren waarschijnlijk succesvol zal zijn wanneer zij het gemak van online winkelen kunnen combineren met fysiek in een winkel aanwezig zijn.

Uit het vandaag gepubliceerde wereldwijde onderzoek onder 20.000 consumenten, gehouden door Foresight Factory in samenwerking met Snap, blijkt dat een connected winkelervaring waarschijnlijk de succesfactor is om mensen weer terug de winkels in te krijgen. Consumenten hebben aangegeven dat ze willen genieten van de voordelen van online winkelen in de fysieke winkel. De connected winkelervaring, waarbij de consumenten een digitale ervaring combineren met een fysieke winkel, zou daarin wel eens de sleutel tot succes liggen.

Geavanceerde technologie zal Nederlandse consumenten naar fysieke winkels leiden

De bevindingen tonen aan dat, ondanks veel van de uitdagingen waarmee winkels over de hele wereld worden geconfronteerd, het internet een krachtig hulpmiddel kan zijn om mensen opnieuw de winkels te laten bezoeken. Met name jonge mensen zouden gebaat zijn bij een meer boeiende en efficiënte 'verbonden' ervaring. Steeds meer klanten verwachten tijdens het winkelen de voordelen van zowel online als het fysieke winkelgemak in de winkel, terwijl ze ook verbeterde manieren om producten uit te proberen en online betrokkenheid verwachten.

Smartphones zullen een grotere rol spelen gedurende het hele winkelproces

Uit het rapport blijkt dat 28% van alle consumenten en 42% van de millennials en 45% van generatie Z altijd hun smartphone gebruiken tijdens het winkelen in fysieke winkels, terwijl een vijfde - en 30% van de generatie Z - specifiek een winkel zou bezoeken als deze interactieve mogelijkheden zou bieden waarmee ze producten virtueel uit kunnen proberen.

Bijna de helft van de consumenten zegt dat het niet kunnen zien en aanraken en, iets meer dan eenderde, het proberen van artikelen de belangrijkste factoren zijn die hen ervan weerhouden om online te winkelen, wat de groeiende vraag naar online artikelen uitproberen benadrukt.

Het rapport ook het volgende:

•      Bijna 1 op de 3 wereldwijde consumenten verwacht nu al dat AR beschikbaar zal zijn wanneer ze winkelen voor artikelen zoals kleding, cosmetica, meubels, luxe artikelen en auto's, waarbij 2 op de 5 verwacht dat AR het komende jaar beschikbaar zal zijn

•      Nieuwe technologieën kan het aantal online items dat jaarlijks wordt geretourneerd tot 50% verminderen, de studie schat dat de verspilde kosten van online retourzendingen nu ongeveer $85.5 miljoen per jaar bedraagt.

•      De helft van de consumenten heeft het sociale aspect, die gepaard gaat met winkelen, gemist

•      Een vijfde van de consumenten zei dat ze eerder geneigd waren om in fysieke winkels te winkelen die ook veelvoorkomende online functies bieden, zoals toegang tot voorraadinformatie of een thuisbezorgservice.

Het uitgebreide onderzoek van Foresight Factory is uitgevoerd in 12 landen: Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Nederland, Noorwegen, Saoedi-Arabië, VAE, VK en de VS.

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken