Zuidas kleurt in regenboogkleuren bij start Pride Amsterdam

Zuidas kleurt in regenboogkleuren bij start Pride Amsterdam
  • Food-en-retail
  • 28 jul 2021 @ 15:34
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMVO

Door haar Europese hoofdkantoor op de Amsterdamse Zuidas de hele maand augustus in de regenboogkleuren te hullen, wil Kraft Heinz tijdens de 25ste editie van het Pride Amsterdam festival pleiten voor acceptatie van de LHBTI-community op de werkvloer.

Om dit statement kracht bij te zetten nodigt Kraft Heinz andere bedrijven op de Zuidas uit hun voorbeeld te volgen.

Summer of Pride
De hele maand augustus staat bij Kraft Heinz in het teken van de Summer of Pride. Zo is er een global event voor alle medewerkers met een online lezing van het wereldberoemde duo Jake & Hannah Graf. Zij zijn het eerste Britse transgender echtpaar met kinderen en worden door de Guardian omschreven als ‘UK’s most influential LGBTQ Power Couple’. Voor werknemers wordt er ook een webinar ‘inclusive language’ georganiseerd om bewustwording over gender en taalgebruik te bevorderen. Iedere medewerker van Kraft Heinz krijgt een uitgave van deze gender-taalgids.

Onderzoek
Veel homo's, lesbiennes, bi- en transseksuelen durven op hun werk niet voor hun aard uit te komen. Uit onderzoek van het gerenommeerde onderzoeks- en adviesbureau Out Now Global blijkt dat 41% van de LHBTI’ers in de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar ‘terugkeert’ naar de kast op het moment ze aan hun eerste baan beginnen. In hetzelfde onderzoek zegt 76% van alle respondenten zijn seksuele geaardheid of genderidentiteit op het werk verborgen te houden. Geografie en lokale culturen bieden weinig respijt. Of de respondenten nu in Turkije, Malta, Nederland, Duitsland, Luxemburg, het VK, Ierland, Australië, de VS of elders werken, de meesten hebben hun seksuele geaardheid of genderidentiteit op het werk bij meerdere gelegenheden verborgen.

Diversiteit
'Onze inzet blijft niet beperkt tot Pride Amsterdam', zegt Colin Jansen, international manager Diversity, Inclusion & Belonging (DI&B) bij Kraft Heinz. 'Diversiteit en inclusiviteit zijn wereldwijd in al onze beleidsstukken en gedragsregels vastgelegd. "We Demand Diversity" is een van zes de kernwaardes van het bedrijf. Het is niet alleen een letter op papier, we brengen het ook in praktijk. Zo organiseren wij al jaren ‘unconsious bias trainingen’ voor het management. Deze zijn niet alleen bedoeld om bewustzijn te creëren over onbewuste vooroordelen, maar juist ook om te leren hoe je deze kan overwinnen tijdens bijvoorbeeld sollicitatie- en beoordelingsgesprekken. Internationaal werken we met werkgroepen, georganiseerd door werknemers, die activiteiten en educatieve programma’s ontwikkelen. Niet alleen met het thema LHBTI maar ook over onderwerpen als Gender Equality en Cultural Diversity.' Jansen werd onlangs als enige Nederlander uitgeroepen tot een van de 100 ‘DEI Leaders to Follow’, een lijst met leiders op het gebied van Diversity, Equality & Inclusion (DEI), van het internationale diversity recruiting platform Canvas.

Resultaat
Kraft Heinz zet zich al jarenlang actief in voor diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer. Het bedrijf behaalde onlangs voor de derde keer op rij een 100%-score op de Corporate Equality Index (CEI). CEI beoordeelt bedrijfsbeleid op het gebied van diversiteit en LHBTI-inclusiviteit en kijkt daarbij naar verschillende factoren zoals het aanbod van interne trainingen en het creëren van een veilige werkomgeving voor LHBTI’ers. In aanloop van de Pride-vieringen van dit jaar tekende Rafael Oliveira, president International bij Kraft Heinz, de 'Verklaring van Amsterdam’, een initiatief van de organisatie Workplace Pride. Dit is een 10-puntenplan waarmee bedrijven zich vastleggen op het creëren van een bedrijfscultuur waar iedereen zijn authentieke zelf kan zijn en zijn volledige potentieel kan realiseren.

Partner van Workplace Pride
Recent trad Kraft Heinz toe tot Workplace Pride, een internationaal platform ter bevordering van LHBTI -inclusie op het werk. Deze non profit-organisatie zet zich in voor diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer door het aanbieden van onder meer leer-en ontwikkelingsprogramma’s. Naast Kraft Heinz zijn ook andere bedrijven als ABN Amro, AkzoNobel en IBM aangesloten bij deze organisatie.
(PvWK)

Programma Pride Amsterdam 2021: www.pride.amsterdam

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken