Els Dijkhuizen (Heineken): 'Wij moeten als merk uitgedaagd worden'

Els Dijkhuizen (Heineken): 'Wij moeten als merk uitgedaagd worden'
  • Food-en-retail
  • 2 sep 2021 @ 10:32
  • 19581 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Sport

Het circus Zandvoort is geopend. Daags voor de Dutch Grand Prix op zondag 5 september nodigt titelsponsor Heineken het journaille uit voor een kennismaking en fietstocht op het vernieuwde circuit. ‘Als we Zandvoort uit gaan moet het schoner zijn dan toen we hier binnen kwamen.’

Er heerst op woensdag 1 september in de kustplaats al een koortsachtige stemming. Zandvoort verandert langzaam maar zeker in een heuse vesting. Overal staan gele verkeersborden met de overall boodschap: het is beter als u hier zondag 5 september niet bent met de auto. Straten zijn afgesloten, parkeren is onmogelijk, dranghekken versperren de doorgang. Intussen hangen overal in het dorp zwartwit geblokte finishvlaggen aan de gevels van de huizen, honderden dagjesmensen – zelfs uit Limburg – verdringen zich voor de ingang van het circuit waar de laatste puntjes op de i worden gezet. De opwarming van de Dutch Grand Prix is begonnen.

De komst van de F1-helden en dan vooral de wagens die ze meebrengen heeft voor een ongekende nationale discussie gezorgd.

Om nog maar zwijgen van de impact van corona. Het leek heel lang onmogelijk om na 36 jaar weer een rondje te razen in de duinen van Zandvoort. Maar op deze dag knipoogt een flauw zonnetje achter pikzwarte wolken door, is ook de laatste rechtszaak afgehamerd en staat niets meer in de weg om de motoren te starten. De discussie over de CO2-uitstoot, de gevolgen van de racerij voor het milieu en de omgeving zal echter niet meer verstommen. Hoe hard de F1-wagens ook brullen.

Heineken is sinds 2016 een van de grote sponsors van de F1 en voor 3 jaar titelsponsor van de Dutch Grand Prix en op Zandvoort is dat onmiskenbaar zichtbaar.

Overal waar je kijkt is Heineken 0.0 prominent aanwezig. Het biermerk laat geen moment voorbij gaan om te benadrukken dat drinken en rijden absoluut niet samen gaan. Ambassadeur en oud racelegende sir Jackie Stewart maakt dat op de persconferentie nog maar eens extra helder. Hij is ook degene die de ‘groene’ F1 Trophy voor Grand Prix Zandvoort mag onthullen, deels gemaakt van gerecyclede Heineken-flesjes en -kratten. Want duurzaamheid is een ander aspect dat het biermerk heel serieus neemt.

We spreken kort met Els Dijkhuizen, marketingdirecteur Heineken Nederland over ‘groen’ doen en andere aspecten van de F1-participatie.

Dijkhuizen: ‘Duurzaamheid is een onderwerp waar we al jaren mee bezig zijn. Het is van groot belang dat we als merk zo groen mogelijk acteren. We hebben tegen elkaar gezegd: als we Zandvoort uit gaan moet het schoner zijn dan toen we hier binnen kwamen. Op vele gebieden doen we ons best om duurzaamheid echt gestalte te geven. Mooi voorbeeld is The Greener Bar hier op het circuit waarin alles van gerecycled materiaal is. We maken gebruik van de expertise uit de hele autosportindustrie om afval, watergebruik, emissies en energieverbruik zoveel mogelijk te verminderen. Zo zijn de statafels gemaakt van iepen uit Amsterdam die van nature zijn omgevallen, zijn delen van de bar gemaakt van gerecyclede kratten, is er samen met Red Bull Advanced Technologies gewerkt aan een groenere manier van koelen en maakt de bar gebruik van hernieuwbare energiebronnen. Bovendien is het uniform van het Heineken personeel gemaakt van gerecyclede Heineken-kleding en is ook de merchandise, het vrolijke Holland Heineken Hemd, voor alle oranje evenementen te dragen en helemaal gemaakt van gerecyclede PET-flessen.’

Tijdens het raceweekend zijn de drinkbekers van Heineken voorzien van een logo in reliëf in plaats van een geprinte variant in kleur. Dat scheelt volgens Dijkhuizen niet alleen liters inkt; een beker zonder een kleurtje is ook veel beter en milieuvriendelijker te recyclen. Iedere bezoeker krijgt een muntje voor de eerste gratis beker. Bij een nieuwe bestelling ontvang je een nieuwe beker als je de gebruikte inlevert. Geen beker meer? Dan betaal je een €1,- voor een nieuwe. Alle ingezamelde bekers worden tot grondstof verwerkt voor nieuwe bekers.

Bovendien zo benadrukt ze wordt sinds 2020 al het Heineken bier dat is bestemd voor de Nederlandse markt volledig gebrouwen met 100% groene energie uit zonnepanelen, windmolens en biogas;

Hoe reageer je als marketeer op alle commotie over de F1 in Zandvoort in betrekking tot je merk?

‘Ik denk dat we als samenleving, zeker de Nederlandse, best kritisch mogen zijn. Wij moeten als merk uitgedaagd worden. Dit is de wereld waarin we nu leven en als merk heb je een verantwoordelijkheid. Duurzaamheid in relatie tot merken is een logische discussie. Vandaar onze voortdurende aandacht voor duurzaamheid. Zoals gezegd doen we al veel, maar we zijn er nog niet en de impact van wat we doen is wereldwijd misschien niet enorm, maar alle beetjes helpen. Ik vind wel dat je niet te negatief moet worden. Probeer opbouwend te zijn in je kritiek.’

Veel mensen zijn trots dat dit weer kan in Nederland. Ik denk dat er te veel aandacht is geweest voor negatieve klanken

Heineken staat als merk behoorlijk in de wind. Heb je zicht op reacties van mensen op de beleving van Heineken als merk?

‘Laat ik eerst zeggen dat we als Heineken als sinds 2016 de F1 steunen en dat we nu met de successen van Max hier volop aanwezig zijn, dat is natuurlijk een no brainer. Met deze schare aan Oranje fans voor Max, dan kun je als Heineken als wereldwijde sponsor van de F1 uiteraard niet weg blijven! Wat betreft reacties op onze participatie: ja, zou ik willen zeggen, maar je hoort vooral de mensen die veel praten en harde kritiek hebben. Als ik hier Zandvoort binnen rijd en overal het enthousiasme zie en beleef, dan geeft mij dat een goed gevoel. Er zit echt een andere kant aan de discussie. Veel mensen zijn trots dat dit weer kan in Nederland. Ik denk dat er te veel aandacht is geweest voor negatieve klanken.’

Het is weer tijd voor een feestje?

‘Ik ben een tikje huiverig voor het woord feestje. Laten we zeggen een bijzonder event. En natuurlijk voel ik ook de pijn van de festivals die niet door mogen gaan en wij wel. Als Heineken stonden we ook klaar om Lowlands weer te gaan starten, vergeet dat niet. We willen los en de deur weer openzetten, maar goed, regels zijn regels. Ik ben al blij dat het Eurovison, EK en de Olympische Spelen door konden gaan. Voorlopig is het ook fantastisch dat we hier in Zandvoort staan.’

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken