Nieuw jubileumboek inclusief vuistregels Jumbo-grondlegger Karel van Eerd

Nieuw jubileumboek inclusief vuistregels Jumbo-grondlegger Karel van Eerd
  • Food-en-retail
  • 24 sep 2021 @ 11:00
  • 17025 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MerkenFood

‘Jumbo wil altijd winnen’ is de titel van een nieuw boek over klantgericht ondernemen volgens een van de bekendste familiebedrijven van Nederland. Op de kop af 25 jaar geleden werd de nieuwe Jumbo-formule geïntroduceerd.

Deze introductie ging gepaard met de ‘7 Dagelijkse Zekerheden’-positionering. Op  3 oktober 2021 viert Jumbo Food Group met haar wekelijks 9 miljoen klanten in Nederland en België het 100-jarig bestaan. Aanleiding voor de auteurs om tien jaar na het verschijnen van de eerste editie van de managementklassieker ‘Mijn naam is Karel van Eerd en ik bewijs dat het wel kan’ volledig te actualiseren en opnieuw uit te brengen.

Jumbo Food Group is de afgelopen tien jaar door talloze overnames en uitbreiding van activiteiten uitgegroeid van een landelijke supermarktketen tot een dominante onderneming in food, actief in meerdere landen, waarbij de familie Van Eerd 50% aandeel in warenhuisketen Hema heeft genomen. Het zelfstandige concern, dat nu slechts vier aandeelhouders kent, speelt al jaren mee in de top-50 van snelst groeiende retailers ter wereld. In de aangepaste missie van het bedrijf staat dat Jumbo Food Group de komende jaren wil uitgroeien tot het meest klantgerichte bedrijf ter wereld.

Een belangrijke mijlpaal in 2021 is de wijziging van de organisatie en organisatiestructuur om de groei een bedrijf met een omzet van 10 miljard euro het hoofd te bieden, zonder dat bureaucratie de overhand krijgt met meer dan 100.000 medewerkers. Sinds medio september 2021 is 98 procent van de winkelmedewerkers in de meer dan 700 vestingen van Jumbo Supermarkten herplaatst in een andere functie om vanuit de 7 Dagelijkse Zekerheden dichter op de klant te komen.

Karel van Eerd
De ontwikkeling van Jumbo Food Group is onlosmakelijk verbonden met president- commissaris Karel van Eerd (83), die als grondlegger van Jumbo al 64 jaar werkt voor het familiebedrijf uit Veghel. Zijn zeven gouden ondernemersregels in de eerste editie uit 2011 zijn ongewijzigd overgenomen in de nieuwe uitgave ‘Jumbo wil altijd winnen’. Het voorwoord is van Jan-Willem Grievink, founder FoodService Instituut Nederland, oud hoofdredacteur NieuwsTribune (nu MarketingTribune) en docent Nyenrode en EFMI Business School.

Succesfactor
De derde generatie Van Eerd krijgt veel meer aandacht in deze jubileum-editie. Frits van Eerd (CEO), Colette Cloosterman-Van Eerd (CCO) en Monique Groenewoud-Van Eerd (cultuur en dna) zijn de afgelopen 10 jaar samen met CFO Ton van Veen bepalend geweest voor het succes. Het Brabantse familiebedrijf is uitgegroeid tot een internationaal opererend concern op het gebied van foodservice, convenience en foodretail.
(PvWK)

Bekijk ook MarketingTribunes dossier 'Jumbo' met ruim 760 artikelen

Over de auteurs
Maarten Beernink is oprichter en eigenaar van uitgeverij Het Boekenschap. Rupert Parker Brady is retaildeskundige en columnist. Als senior concept strateeg is hij verbonden aan bureau Sandenburg concept creation. Maarten en Rupert hebben samen vier succesvolle managementboeken geschreven over bekende ondernemers in food en retail.

Bibliografische informatie
Uitgeverij:  Het Boekenschap
Titel: Jumbo wil altijd winnen
Ondertitel: De 7 gouden ondernemersregels van kruidenier Karel van Eerd
ISBN: 978-90-831827-5-9
Druk: 2021
Omvang: 176 pagina’s
Consumentenprijs: € 27,95 incl. btw
Bestellink: klik hier

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken