Albert Heijn Kerstonderzoek 2021: meergangendiner populair

Albert Heijn Kerstonderzoek 2021: meergangendiner populair
  • Food-en-retail
  • 26 nov 2021 @ 11:09
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Nederlanders kijken uit naar Kerstmis. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Albert Heijn. 85% van de 1100 respondenten houdt (heel erg) van kerst. 53% gaat (waarschijnlijk) bij anderen eten, terwijl 48% (waarschijnlijk) thuis gasten ontvangt. Opvallend: dit jaar is 12% van de respondenten van plan met kerst een vegetarisch gerecht op het kerstmenu te zetten.

62% van de respondenten zegt graag te koken tijdens de feestdagen en 67% is van plan zelf (een deel van) het kerstmenu te bereiden.

Van degenen die gasten thuis ontvangen voor het kerstdiner en/of zelf een (deel van een) kerstdiner gaan bereiden, is 56% van plan om een meergangendiner op tafel te zetten. Slechts 2% van alle respondenten geeft aan geen kerst te vieren.

In het onderzoek, dat na de coronapersconferentie van 12 november werd uitgevoerd, vroeg Albert Heijn gericht naar een aantal specifieke activiteiten tijdens de kerst.

Respondenten zijn van plan thuis te eten met gasten (48%) of bij anderen te eten (53%). Eenpersoons huishoudens zijn significant minder vaak van plan om gasten bij hen thuis te ontvangen voor een kerstdiner (33%), terwijl gezinnen met jonge kinderen dat juist meer doen (57%). Een deel (11%) gaf aan uit eten te willen gaan. Weinig mensen gaan dit jaar op vakantie in Nederland (4%) of het buitenland (3%).

Wat eten we met kerst?

Op de vraag welk soort diner mensen dit jaar met kerst op tafel gaan zetten, is de top-5 dit jaar als volgt (NB - meerdere antwoorden mogelijk):

1.        Meergangendiner (56%)

2.        Gourmet (41%)

3.        Allerlei kleine hapjes (22%)

4.        Eten afhalen/laten bezorgen (10%)

5.        Steengrill (6%)

Mannen zeggen iets vaker dan vrouwen dat er een meergangendiner op tafel komt (60% vs. 53%). Bij kleine hapjes is dat andersom, vrouwen zijn significant vaker van plan om deze te serveren (26% vs. 18%). Nog eens 6% van de respondenten geeft aan te kiezen voor iets makkelijks, zoals een maaltijdbox of een kant-en-klare maaltijd, en 8% weet het (echt) nog niet.

Respondenten zien dit jaar graag een gezond kerstmenu. 63% van hen geeft aan dat (enigszins) belangrijk te vinden. Bij 60-plussers is dat significant meer (75%) en bij gezinnen met jonge kinderen veel minder (49%).

Vegetarisch

Dit jaar is 12% van de respondenten van plan met kerst een vegetarisch gerecht op het kerstmenu te zetten. Daarbij zijn dat significant meer mensen onder de 40 jaar oud en uit de provincie Utrecht (21%). Respondenten uit Limburg geven aan met kerst beduidend minder vegetarisch te eten (3%). 14% van de respondenten denkt nog na of ze een vegetarisch gerecht op het kerstmenu zetten. Nog eens 5% van de respondenten is van plan om met kerst een veganistisch gerecht te eten (en 7% denkt daarover nog na).

Relaxt koken

Van degenen die zelf een (deel) van het kerstdiner gaan bereiden, zegt 53% van de ondervraagden dit jaar veel tijd en energie te willen steken in het koken van een kerstmaaltijd. 22% verwacht daadwerkelijk meer uit te geven aan boodschappen. Bijna tweederde bereidt alles van tevoren voor zodat ze niet lang meer in de keuken hoeven te staan. Gelukkig is 68% zeker over zijn kookkunsten en een vergelijkbaar percentage (63%) krijgt dan ook geen stress van het koken van een kerstmaaltijd. Een deel vindt proefkoken echter belangrijk: 28% van de respondenten probeert het kerstmenu dat ze gaan serveren nog voor de kerst eerst zelf uit. Van de respondenten met jonge kinderen zegt maar liefst 77% de kinderen bij de bereiding van het kerstdiner te willen betrekken.

Sociale media

Het oog wil ook wat, dat bevestigt 46% van de respondenten. Zij vinden de styling van hun huis en de kersttafel net zo belangrijk als het eten dat ze serveren. 40% van de respondenten vindt bovendien dat een kerstgerecht er best uit mag zien als een kunstwerk. Daarbij vindt 47% dat goede wijn bij het kerstdiner net zo belangrijk is als het eten. Slechts 12% van de respondenten pronkt graag met een gerecht op sociale media. Dat zijn significant meer mensen onder de 40 jaar, dan erboven.

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken