DVS zet olifant in bij Klimaatmars Amsterdam

DVS zet olifant in bij Klimaatmars Amsterdam
  • Food-en-retail
  • 8 nov 2021 @ 08:29
  • 21071 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOPolitiekFood

De Vegetarische Slager vraagt aandacht voor de ‘olifant in de kamer’ in het klimaatdebat: de milieu-impact van dierlijk vlees. Tijdens het protest afgelopen weekend ging dat wel heel opvallend.

De Vegetarische Slager (DVS) vraagt wereldleiders om de milieu-impact van dierlijk vlees te erkennen. Nu de kwestie niet op de agenda van de klimaattop in Glasgow (COP26) staat, roept het bedrijf besluitvormers op om vermindering in vleesconsumptie in nationale actieplannen op te nemen. Tijdens de Klimaatmars in Amsterdam werd aandacht gevraagd voor het onderwerp door een levensgrote olifantenpop mee te laten lopen tussen de duizenden actievoerders.   

'Onderzoek toont aan dat de wereldwijde voedselproductie verantwoordelijk is voor een derde van de uitstoot van alle broeikasgassen. Bijna 60% hiervan is afkomstig van de productie van dierlijk vlees, dat twee keer zoveel uitstoot veroorzaakt als plantaardig voedsel'
(Nature Food) 

Wetenschappers en beleidsmakers van over de hele wereld erkennen dat het verminderen van de consumptie van dierlijk vlees en de overstap naar een plantaardig dieet een belangrijk deel van de oplossing kan zijn, stelt DVS. Hoewel het wordt genoemd in overheidsrapporten en hoewel verschillende organisaties een switch naar meer plantaardig voedsel aanbevelen – waaronder de ‘Farm to Fork’-strategie van de Europese Commissie, de ‘Food and Land Use Coalition', en de ‘Climate Change Committee’ vanuit het Verenigd Koninkrijk – is opvolging van het beleid beperkt. 

Op verschillende manieren vraagt De Vegetarische Slager nu aandacht voor ‘de olifant in de kamer’. Met de nieuwe campagne ‘Face The Elephant in the Room’ roept het merk consumenten op om wereldleiders te wijzen op het onderwerp dat door hen vaak onbesproken blijft. Met een AR-filter op Instagram kunnen volgers een levensgrote olifant in de kamer onder ogen komen met als doel om de Verenigde Naties, organisator van de klimaattop, hetzelfde te laten doen. 

Ook in Glasgow wordt aldus gewezen op ‘de olifant in de kamer’. De Vegetarische Slager ging een samenwerking aan met de in Glasgow gevestigde kunstenaar Smug. Het resultaat is een muurschildering vlak bij de eventlocatie waar de klimaattop gehouden wordt, met de oproep:
'Face The Elephant in the Room'. Diezelfde boodschap is rondom de COP26-locatie te zien op digitale billboards. 


DVS-muurschildering door kunstenaar Smug

Hugo Verkuil, ceo van De Vegetarische Slager licht toe: 'De cijfers liegen er niet om. De overstap naar meer plantaardig voedsel is een essentieel onderdeel van de oplossing voor de klimaatcrisis. We kunnen als individu allemaal ons steentje bijdragen om over te schakelen van dierlijke naar plantaardige eiwitten, maar de verantwoordelijkheid kan niet alleen bij ons liggen. We hebben meer samenwerking nodig tussen regeringen, ngo's en beleidsmakers om vooruitgang te boeken bij het bouwen van een duurzamer voedselsysteem. Er zijn verschillende plantaardige producten met dezelfde smaak, textuur en voedingswaarden als dierlijk vlees – waarbij we niets hoeven te laten schieten. Maar nog belangrijker als het gaat om dit thema: we hoeven de gezondheid van de planeet niet op te offeren.'

De groei van De Vegetarische Slager is volgens het foodmerk een levend bewijs van de toenemende vraag naar plantaardig vlees: alleen al in 2020 groeide het bedrijf met 70%. “Schnitzelgate” is een van de campagnes die onderdeel is van de geschiedenis van het merk, dat in 2010 startte met een slagerswinkel aan het Spui in Den Haag. Recent presenteerde DVS het nieuwe kookboek 'Vleesch' in Parkheuvel, Rotterdam.

Nu de boodschap van De Vegetarische Slager is gedeeld met ministeries in heel Europa, vraagt het merk de ​​besluitvormers die in Glasgow bijeenkomen om de impact van dierlijke vleesconsumptie op het klimaat te erkennen, zoals onder andere vermeld in het ‘Making Peace with Nature’-rapport van de VN. Ook nodigt het merk mensen uit om met het filter ‘#CimeatAction’ te ondernemen. Hiermee tover je een olifant in elke kamer die je maar wilt.

'De productie van dierlijk vlees veroorzaakt twee keer zoveel uitstoot als plantaardig voedsel. Van alle broeikasgassen van de voedselindustrie is bijna 60% afkomstig van dierlijk vlees' (Nature Food) 

Om de wereldwijde uitstoot terug te brengen, wordt het drastisch verminderen van de consumptie van dierlijk vlees door wetenschappers en beleidsadviseurs aanbevolen.  
Maar er lijkt een kloof te bestaan tussen de cijfers en daadwerkelijke actie; het ontbreekt aan concrete opvolging door leiders en beleidsmakers. Zo staat de impact van vleesconsumptie niet op de agenda van COP26.  

De Vegetarische Slager zegt de internationale campagne 'Elephant in the Room’ ('de olifant in de kamer') te laceren om consumenten te helpen het thema wel onder de aandacht te brengen tijdens COP26.  Het is een wat activistischer opstelling dan we voorheen van het merk gewend waren. Het ‘Elephant in the Room’-filter kan volgens DVS gebruikt worden door:  
• Naar @devegetarischeslager op Instagram te gaan  
• Op de link in de biografie te tikken 
• De directe link naar het filter is ook beschikbaar op deze landingspagina met meer informatie rondom COP26.  

De kloof tussen cijfers en actie
DVS heeft het over een 'olifant in de kamer' omdat enkele feiten die verband houden met elkaar volgens het foodmerk niet worden erkend:

* Wereldwijd wordt meer dan $1 miljoen per minuut aan landbouwsubsidies verstrekt, maar slechts één procent van dat bedrag wordt gebruikt in het voordeel van het milieu. In plaats daarvan hebben subsidies geleid tot lage prijzen van dierlijk vlees. (FOLU)  
* De ‘EU’s Code of Conduct for Responsible Food Business’ moet het voor consumenten makkelijker maken om te kiezen voor gezonde en duurzame voeding. Toch wordt hierin niet gesproken over het verminderen van de dierlijke vleesconsumptie. (Europese Commissie)  
* De klimaatcommissie van het Verenigd Koninkrijk adviseerde om de consumptie van dierlijk vlees en zuivel met 20 procent te verminderen, maar het werd niet meegenomen in het zesde koolstofbudget, constateert DVS. 

In 2020 presenteerde Unilever – het moederbedrijf van De Vegetarische Slager – haar Future Foods-ambitie; een jaarlijkse wereldwijde verkoopdoelstelling van €1 miljard voor plantaardige vlees- en zuivelalternatieven, binnen de komende vijf tot zeven jaar. Deze groei zal worden gestimuleerd door de uitrol van De Vegetarische Slager en de uitbreiding van het aantal vegan alternatieven van merken als Hellmann’s, Magnum en Wall’s/Ola, belooft het steeds duurzamere fmcg-bedrijf, waarvan het hoofdkwartier van de foodtak staat in Rotterdam.
(PvWK)

Over De Vegetarische Slager  
'Met een breed scala aan nostalgische favorieten voor vleesliefhebbers die niets willen missen, streeft De Vegetarische Slager ernaar de grootste en meest impactvolle slager ter wereld te worden. Sinds 2010 biedt het merk een assortiment plantaardige producten die qua smaak, textuur en voedingswaarde kunnen concurreren met dierlijk vlees. Ondertussen is De Vegetarische Slager verkrijgbaar bij meer dan 30.000 verkooppunten in 45 landen. In maart 2021 kwam De Vegetarische Slager nieuw binnen op nummer 2 in de Dutch Sustainable Brand Iex, Europa's grootste merkenonderzoek naar duurzaamheid. Kijk voor meer informatie op www.devegetarischeslager.nl.'
(bron: DVS)

Over Unilever  
'Unilever is een van ’s werelds grootste leveranciers van cosmetica- en persoonlijke verzorgingsproducten, huishoudelijke verzorging en levensmiddelen. Elke dag maken 2,5 miljard mensen gebruik van onze producten die worden verkocht in meer dan 190 landen. Onze duurzame bedrijfsstrategie, Unilever Compass, is erop gericht ons te helpen superieure prestaties te leveren en duurzame en verantwoorde groei te stimuleren, terwijl we tegelijkertijd:  
- de gezondheid van de planeet verbeteren;  
- de gezondheid, het vertrouwen en het welzijn van mensen verbeteren; en  
- bij te dragen aan een rechtvaardiger wereld waarin niemand wordt uitgesloten.'
Hoewel er nog veel te doen is, zegt Unilever er trots op te zijn dat het bedrijf in 2020 is erkend als sectorleider in de Dow Jones Sustainability Index en - voor het tiende achtereenvolgende jaar - als hoogst genoteerde onderneming in het 2020 GlobeScan/SustainAbility Sustainability Leaders-onderzoek. Meer informatie over Unilever en onze merken is te vinden op www.unilever.com.'  

(bron: Unilever)

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken