[interview] Marketeer Merel van de Kerkhof (Aldi): 'CDP is in opkomst'

[interview] Marketeer Merel van de Kerkhof (Aldi): 'CDP is in opkomst'
  • Food-en-retail
  • 17 nov 2021 @ 07:51
  • 13908 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

De dynamiek, concurrentie en ontwikkeling in het retailvak is precies waar Merel van de Kerkhof (26) van houdt. Wat ziet zij gebeuren? 'Op technisch vlak is nu het customer data platform in opkomst.'

De millennial studeerde af in de Communication and Information Sciences en werkt sinds een paar jaar als digital marketing specialist bij Aldi, waar ze verantwoordelijk is voor de digitale kanalen van de supermarktketen.

En ze zit hier op haar plek. ‘In deze branche moet je flexibel zijn en snel kunnen schakelen, eigenschappen die bij me passen.’

Waarom heb je voor de supermarktbranche gekozen?

‘Tijdens mijn stages ben ik in de retail terecht gekomen. Ik liep eerst stage bij Emté en vervolgens bij Vrumona. Toen ik na mijn afstuderen een baan zocht, kwam ik op LinkedIn een vacature tegen van Aldi. Het was de combinatie van de supermarktbranche en de online wereld die me aansprak. Het is een hele dynamische baan. Je moet goed met prikkels kunnen omgaan, snel kunnen schakelen én met technologie om kunnen gaan. Dat alles triggerde me om te solliciteren.’

Leg eens uit…

‘Ik merkte al snel dat Aldi volop in ontwikkeling is. Ze timmeren in Nederland hard aan de weg. Toen ik hier begon, telde de marketingafdeling nog maar tien mensen. Inmiddels is ons team verdrievoudigd. Ook mijn functie is veranderd. Van online content specialist heb ik mezelf ontwikkeld tot digital marketing specialist. Ik houd me nu bezig met onze digitale kanalen zoals de website, de nieuwsbrief, de app en de digitale folder. Daarnaast hebben we verschillende digitale tools, zoals de ‘wijn matchmaker’. Ik houd van die afwisseling in mijn werk. Ik vind het dan ook niet erg als de agenda ineens omgegooid wordt. Daar krijg ik juist energie van.’

Wat breng jij mee in de organisatie?

‘Ik ben jong en heel ‘digitaal georiënteerd’. Dat is ook de reden dat ik in het digitale team zit. Verder ben ik heel flexibel, houd ik minder vast aan routines en ben ik het gewend om altijd bereikbaar te zijn. Ik denk dat dat een reden is dat we veel young professionals in ons team hebben. Onlangs zijn we met alle ‘35-minners’ een community gestart. We organiseren nu evenementen zodat alle jonge collega’s binnen Aldi in Nederland elkaar kunnen ontmoeten en van elkaar kunnen leren. Daarmee vervullen we een behoefte.’

Wie of wat inspireert je?

‘Mijn collega’s. We zijn met een groot team. Ruim dertig man. Iedereen heeft zijn eigen specialisme, dus we kunnen écht dingen van elkaar leren. Tijdens brainstormsessies heeft iedereen een eigen invalshoek. Daarnaast kijk ik webinars en lees ik vakliteratuur. De digitale wereld verandert snel, dus ik moet bijblijven. Ik volg nu de opleiding Marketing Automation. Deze opleiding waar je kennismaakt met docenten en andere (internationale) studenten werkt heel motiverend voor mij.’

Welke trends zie je op jouw vakgebied?

‘De omnichannel klantreis wordt steeds belangrijker. Deze moet zo soepel mogelijk verlopen. Hoe beter je die in beeld hebt, hoe beter je in staat bent om gepersonaliseerde content aan te bieden. Op technisch vlak is nu het customer data platform (CDP) in opkomst. Een platform dat klantdata verzamelt van alle andere dataplatformen. Deze gegevens worden uiteindelijk aan de achterkant aan elkaar geknoopt, zodat je een 360 graden-profiel van klanten krijgt. Heel interessant. Het biedt ontzettend veel mogelijkheden.’  

Wat zie je als jouw grootste uitdaging en waarom?

‘De optimale customer journey uitstippelen en die vervolgens blijven finetunen. We leven in een veranderende markt. Nu is TikTok booming, maar wat is het volgend jaar? Je kunt niet stilzitten. We moeten blijven kijken naar de behoeftes van onze klanten. Dat is en blijft een enorme uitdaging.’

En wat is op persoonlijk vlak jouw grootste uitdaging?

‘Ik wil heel veel. 40 uur werken, een opleiding volgen, flexibel zijn maar ook een leuk, sociaal leven hebben. Sporten, reizen, mezelf ontwikkelen. Het is een uitdaging om daar een balans in te vinden. Zeker in het begin van je carrière ben je enorm zoekende. Maar ik ben niet de enige, ik zie het bij veel vriendinnen van dezelfde leeftijd. We zoeken uiteindelijk allemaal naar die juiste balans.’  

(tekst: Romy Chatrou - van der Sande | Beeld: Zuiver Beeld)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken