[onderzoek] ABN Amro: 'Minder passanten maar wel meer uitgaven in winkels'

[onderzoek] ABN Amro: 'Minder passanten maar wel meer uitgaven in winkels'
  • Food-en-retail
  • 3 dec 2021 @ 07:45
  • 19328 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenOnderzoek

Consumenten zijn in aantallen niet volledig teruggekeerd naar de fysieke winkels. Wel besteden zij sinds eind september 2021 per week weer evenveel in niet-essentiële fysieke winkels als gemiddeld in 2019, zo laten transactiedata van ABN Amro zien.

Belangrijkste conclusie uit het rapport is dat het winkelgedrag structureel lijkt te zijn veranderd ten opzichte van voor de coronapandemie.

Kernpunten:

* Hoewel consumenten in aantallen nog niet volledig zijn teruggekeerd naar fysieke winkels, zijn de uitgaven in niet-essentiële fysieke winkels wél weer op hetzelfde niveau zijn als in 2019
* In de periode zonder maatregelen lijken consumenten (25 september – 6 november) zich aan hun intenties te hebben gehouden om minder naar de fysieke winkel te komen. Ook tijdens Black Friday was dit het geval en kochten consumenten vooral online.
* Mogelijk is het aantal mensen in winkelgebieden nog relatief laag, omdat ze zich nog niet zo vrij voelden als voor de pandemie of dat zij gerichter naar de winkel gaan en verschillende aankopen combineren.

Consumenten zijn in aantallen niet volledig teruggekeerd naar de fysieke winkels, zo blijkt uit locatiedata van Google. Ook Black Friday heeft de consument daar niet toe kunnen verleiden. Wel besteden zij sinds eind september per week weer evenveel in niet-essentiële fysieke winkels als gemiddeld in 2019, zo laten transactiedata van ABN Amro zien. Daarmee lijkt het winkelgedrag structureel veranderd ten opzichte van voor de coronapandemie.

Afgelopen zomer heeft ABN Amro in samenwerking met Q&A Insights onderzoek gedaan onder consumenten naar het nieuwe normaal in winkelgedrag zodra de maatregelen rond corona zijn opgeheven en de situatie genormaliseerd. Per saldo gaf 9 procent aan te verwachten minder fysiek te gaan winkelen na corona. Daarnaast gaf per saldo 18 procent van de respondenten aan minder te gaan winkelen in de grote stad en 12 procent verwachtte minder ‘een dagje’ te gaan winkelen. Tegelijk gaf 68 procent van de respondenten aan dat de fysieke winkel wel favoriet blijft voor het doen van aankopen.

Maatregelen
Vanaf 28 april 2021 werden de strengste maatregelen afgeschaft en gingen bijvoorbeeld de terrassen weer open tot 18.00 uur. Er kwam een eind aan alle maatregelen in de winkels op 25 september; zelfs de 1,5-metermaatregel werd niet meer nodig geacht. Het lijkt dat consumenten zich in deze periode zonder maatregelen aan hun intenties hebben gehouden om minder naar de fysieke winkel te komen, maar deze nog steeds te prefereren boven de webwinkel.

Minder passanten
Zo laten locatiedata van Google zien dat het aantal passanten in de winkelstraten nog niet is teruggekeerd naar het niveau van voor de pandemie. Sinds de uitbraak van het coronavirus publiceert Google locatiedata over waar mensen zich begeven. Deze splitsen zij uit naar woonplaatsen en provincies en diverse categorieën. De categorie ‘retail en recreatie’ geeft de mobiliteitstrends weer voor locaties zoals restaurants, cafés, winkelcentra, pretparken, musea, bibliotheken, en bioscopen.

De locatiegegevens van Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Haarlem en Den Haag laten zien hoe bezoekersaantallen in de winkelgebieden en uitgaansplekken veranderen in vergelijking met basislijndagen. Een basislijndag vertegenwoordigt een normale waarde voor die dag van de week. De basislijndag is de mediaan (middelste waarde) van de vijfweekse periode van 3 januari tot 6 februari 2020. In deze periode was er nog geen corona in Nederland.
(PvWK, beeld: Pexels)

 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken