ACM keurt fusie Coop en Plus onder voorwaarden goed
- Food-en-retail
- 28 dec 2021 @ 14:12
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 28 dec 2021 @ 14:12
- Michiel van Zaane
De supermarktketens Plus en Coop mogen onder voorwaarden fuseren. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) eist wel dat twaalf supermarkten worden verkocht aan een concurrent.
Samen hebben de twee supermarktketens ongeveer 600 supermarkten. Daarnaast heeft Plus zeggenschap in de supermarktketen Spar. Daarmee komt het totaal aantal supermarkten van de Plus en Coop samen op ongeveer 1.000 winkels.
Op landelijk niveau ziet de ACM geen concurrentieprobleem ontstaan. Er blijven sterke concurrenten over zoals Albert Heijn en Jumbo. Ook lokaal blijft er na de fusie en de verkoop van de twaalf supermarkten voldoende concurrentie over van andere supermarkten. Daarom blijven er voor consumenten voldoende keuzemogelijkheden over en leidt de fusie niet tot hogere prijzen of lagere kwaliteit van dienstverlening.
Twaalf supermarkten
In twaalf dorpen, vooral buiten de Randstad, zag de ACM een mogelijk concurrentieprobleem ontstaan door de fusie omdat er onvoldoende concurrerende supermarkten in de buurt zijn. Daarom verkopen Plus en Coop supermarkten in Harmelen, Hollandscheveld, Rolde, Ruurlo, Stolwijk, Terborg, Wehl, Groot Ammers, Wekerom, Ravenstein, Uddel en op het Waddeneiland Vlieland. Daardoor blijven er voldoende alternatieven voor consumenten bestaan in deze gebieden. Onder deze voorwaarden mag de fusie voltrokken worden.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing