Nieuw jaarrecord: 4,2 euro miljard betaald via Tikkie in 2021
- Food-en-retail
- 29 dec 2021 @ 00:01
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 29 dec 2021 @ 00:01
- Michiel van Zaane
De populariteit van betaalapp Tikkie blijft stijgen. In totaal is er dit jaar voor ruim 4,2 euro miljard aan Tikkies verrekend. Het record van vorig jaar, 3,4 miljard euro, is daarmee ruim gesneuveld. In 2021 werd de grens van 100 miljoen betaalde Tikkies ruim gepasseerd.
De drukste Tikkie-dagen van dit jaar waren maandag 28 juni (bijna 471K betaalde Tikkies) en vrijdag 25 juni (467K). Dit heeft ongetwijfeld te maken met de versoepelingen van de maatregelen die in dit weekend doorgevoerd werden. Ook speelde het Nederlands elftal op 27 juni hun achtste finale op het EK. Op een gemiddelde dag worden 300K Tikkies verrekend. Vrijdag is de populairste Tikkie dag: van de 5 drukste dagen uit 2021, zijn er 4 een vrijdag. Ook worden Tikkies in 2021 nog steeds heel snel betaald: 65% van de Tikkies al binnen een uur. Daarvan wordt 37% binnen 5 minuten en 20% zelfs binnen een minuut betaald. De waarde van het gemiddelde Tikkie is ook iets opgelopen: 38,74 euro, ruim 3 euro meer dan een jaar eerder.
Stijging schaatsen, daling carnaval en wintersport
Een Tikkie wordt vooral verstuurd om eten en boodschappen te verrekenen. Dit zijn dan ook de twee meest voorkomende omschrijvingen via Tikkie. Er is in 2021 ook een aantal opvallende stijgers en dalers te zien in de omschrijvingen die via Tikkie gebruikt worden. De coronamaatregelen hebben hier duidelijk invloed op. Opvallende dalers in 2021 ten opzichte van het jaar ervoor zijn de omschrijvingen ‘carnaval’ en ‘wintersport’. In 2020 konden veel mensen nog net voor de corona-uitbraak op wintersport en kon ook carnaval op de valreep gevierd worden. Helaas was dit een jaar later compleet anders en zijn deze omschrijvingen in 2021 grotendeels verdwenen. Het winterse weer van februari, en de bijbehorende schaatspret, zorgde juist voor een nieuwkomer in de lijst. Er ontstond een run op (tweedehands) schaatsen, waardoor er heel veel Tikkies verstuurd werden met de term ‘schaatsen’.
Zakelijk gebruik Tikkie in de lift
‘Waar Tikkie in de beginjaren gericht was op betalingen tussen consumenten, wordt Tikkie nu ook zakelijk veel gebruikt. Inmiddels gebruiken 20.000 bedrijven Tikkie en is het aantal zakelijke gebruikers sinds de zomer gegroeid met meer dan 40%. In 2021 werd voor zo’n 400 euro miljoen betaald aan zakelijke Tikkies. Dit is een groei van circa 70% ten opzichte van 2020’ zegt Moreno Kensmil, hoofd Marketing van Tikkie. ‘Ook Tikkie Terug, onze cashback propositie, groeide hard. Met Tikkie Terug kunnen consumenten hun geld terug ontvangen na aankoop van een product. Dit maakt geldterugacties makkelijker en toegankelijk, omdat consumenten geen papieren kassabon meer hoeven te versturen en niet meer hoeven te wachten op hun geld. En dit blijkt een succes, want we hebben dit jaar meer dan 150.000 keer geld teruggestort aan consumenten via Tikkie.’ Hij vervolgt: ‘We zijn trots dat Tikkie een mooie groei heeft laten zien in het afgelopen jaar. We verheugen ons al op 2022, waarin we nog meer voor onze gebruikers en klanten gaan doen.’
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing