Olivious lanceert healthy boost met dagelijks olijfshot
- Food-en-retail
- 10 dec 2021 @ 10:49
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingInnovatieFood
- 10 dec 2021 @ 10:49
- Peter van Woensel Kooy
Olivious komt met een zogenoemd ‘olijfshot’ op basis van extra vergine olijfolie uit Sardinië voor de Nederlandse markt. Bedenker James Peterzon legt het merkconcept uit.
Hij wist zijn productconcept inmiddels gepatenteerd weten te krijgen voor heel Europa. De merkbelofte is dat Olivious 'het goede van traditionele extra vergine olijfolie uit Sardinië biedt in één dagelijks shot: lekker, gemakkelijk én gezond'.
In één dagelijks shot Olivious (50 ml) zit volgens de makers twintig gram extra vergine olijfolie. De Nederlandse founder Peterzon (foto) woont zelf op Sardinië en raakte gefascineerd door de kwaliteit van de olijfolie op het eiland en de mogelijkheden om daarmee een gezondheidsdrankje te maken. Sardinië is een van de vijf Blue Zones in de wereld waar de bevolking dankzij een gezonde levensstijl bovengemiddeld vaak honderd jaar en ouder wordt, vergeleken met andere regio’s in de wereld (zogenoemde centenarians, mensen die honderd jaar of ouder worden, red.). Dat extra vergine olijfolie goede eigenschappen heeft, wordt breed gedragen. Genoemde twintig gram is volgens het onafhankelijke instituut EFSA (de European Food Safety Authority) de vastgestelde hoeveelheid extra vergine olijfolie die je minimaal dagelijks moet nuttigen om de voordelige effecten ervan op je gezondheid te ervaren.
Research & Development
Het product wordt gemaakt van olijfolie, water, agavesiroop en zogenoemde lecithine van zonnebloempitten. Aan de lancering is een driejarig onderzoekstraject voorafgegaan met landbouwwetenschappers, gezondheid- en voedingsmiddelenexperts en kennisinstituten in binnen- en buitenland. Peterzon vertelt MarketingTribune: 'De uitdaging was voor ons om een zeer smaakvol en drinkbaar product te maken op basis van Sardijnse extra vergine olijfolie mét behoud van alle goede eigenschappen. Het was een fascinerende zoektocht naar het meest geschikte olijfras, de meest geschikte smaak van de olijfolie en eindeloos testen van de ultieme samenstelling en minimale hoeveelheden waarbij de heilzame werking behouden bleef.'
Gezond
Waarom is dit shot volgens hem nodig? Krijgen we te weinig olijfolie binnen? Peterzon: 'Organisaties zoals het Voedingscentrum, de WHO en de Hartstichting adviseren allemaal om verzadigde vetten zoveel mogelijk te vervangen door onverzadigde vetten. Daardoor daalt de kans op hart- en vaatziekten. Olijfolie is een onverzadigd vet. Van belang hierbij is dat je verse, maximaal één jaar oude extra vergine olijfolie nuttigt om het maximale voordeel te behalen. Die is niet altijd verkrijgbaar is Nederland. Veelal zijn het blends, (deels) geraffineerd of langer dan één jaar geleden geoogst. Hierdoor verliest de olijfolie z’n gezonde eigenschappen.' Olivious claimt een 'clean label'te zijn, het bevat geen schadelijke E-nummers of andere kunstmatige toevoegingen en is geheel vegan, vertelt Peterzon ter verduidelijking. 'Om olie en water te binden heb je een zogenoemde emulgator nodig waarmee vet en water kan binden. Olivious gebruikt daarvoor een plantaardig product: lecithine van niet-dierlijke oorsprong.'
Marketingcampagne
Olivious is in Nederland gelanceerd bij flitsbezorger Gorillas in Amsterdam en zal binnenkort ook verkrijgbaar zijn bij onder andere de minisupermarkt Vkus. De ambities reiken verder dan de landgrenzen: Peterzon gaat voor een wereldmarkt. 'Het is een uniek product waarmee we de hele wereld willen veroveren'. Olivious is inmiddels geregistreerd in acht Europese landen, en de aanvragen voor China, Rusland, Canada, de VS en Japan lopen volgens hem. De startup is gefinancierd door middel van een crowdfunding campagne die €125.000 opleverde. Inmiddels heeft de startup naar eigen zeggen ook twee informal investors wat leidt tot een totale investering van €750.000. Meer info staat hier.
(PvWK, foto: Olivious)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- healthy boost
- introductie
- Gorillas
- merk
- Sardinië
- James Peterzon
- Olivious
- food
- retail
- Vkus
- centenarians
- olijfshot
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing