Pakketjes minder vaak te laat in feestmaand
- Food-en-retail
- 20 jan 2022 @ 09:58
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 20 jan 2022 @ 09:58
- Sjaak Hoogkamer
Ondanks de groei van online bestedingen en de abrupte december lockdown, zijn meer online bestelde pakketjes met Sint en Kerst op tijd bezorgd. Online bestedingen groeien al jaren en vanwege de december lockdown was de druk op webshops hoog.
Het was voor veel retailers daardoor een uitdaging om alle pakketten op tijd bij de consument thuis te krijgen. Uit onderzoek van Q&A blijkt dat dit in 2021 veel beter is gelukt dan het jaar ervoor.
Ten opzichte van december 2020 blijkt dat relatief veel minder pakketjes te laat zijn geleverd bij de consument.
Zowel voor Sinterklaas als Kerst is een verbetering te zien. Met Sinterklaas daalde te late bezorging met 34% en met Kerst met 27%. Uiteindelijk zijn in 2021 voor Sinterklaas in iets meer dan 4% van de gevallen pakketjes te laat bezorgd en was dit voor Kerst bijna 7%.
De uitdaging voor de webshops was met Kerst dit keer groter doordat de fysieke winkels in Nederland vanaf 19 december hun deuren moesten sluiten vanwege de lockdown. Het jaar ervoor ging Nederland al op 15 december op slot. De relatief late bekendmaking van de lockdown heeft de druk op het online bestellen en bezorgen in de laatste week voor Kerst extra opgevoerd.
Voor de postbezorgers geldt sinds de komst van het coronavirus dat het volume van pakketjes behoorlijk is toegenomen. Postbezorgers hebben de capaciteit sterk opgeschaald, wat een van de redenen is voor het vaker op tijd bezorgen van pakketjes rondom de feestdagen.
Retailers hebben met onder andere ook pick from store sneller kunnen bezorgen.
In dat geval bestelt een klant online een product en wordt het door de winkelier vanuit de winkel bij de klant bezorgd. Het is positief dat het duidelijk vaker goed is gegaan in vergelijking met het jaar ervoor. De webshops en bezorgers hebben ondanks een groter volume (+90% tot en met november 2021 ten opzichte van 2019 bron: CBS) nagenoeg het op tijd bezorgingsniveau van 2019 gehaald.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing