Unilever zet mes in organisatie

Unilever zet mes in organisatie
  • Food-en-retail
  • 25 jan 2022 @ 15:39
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Unilever gaat haar organisatiemodel ingrijpend veranderen. De operatie kost wereldwijd ongeveer 1500 mensen hun baan, het merendeel managementfuncties.

De ingreep is bedoeld om naar eigen zeggen de organisatie ‘eenvoudiger, meer categoriegericht’ te maken.

Alle kosten met betrekking tot het opzetten van de nieuwe organisatie zullen worden betaald vanuit de al bestaande investeringsplannen voor herstructurering. Unilever neemt afscheid van de zogenoemde matrixstructuur en gaat haar producten rangschikken in vijf verschillende business groepen: Beauty & Wellbeing, Personal Care, Home Care, Nutrition en Ice Cream. Elk onderdeel is volledig verantwoordelijk voor de eigen strategie, groei en winst.

Alan Jope, CEO Unilever: ‘Ons nieuwe organisatiemodel is het afgelopen jaar ontwikkeld en is ontworpen om de stap omhoog voort te zetten. Door over te stappen op vijf categoriegerichte business groups kunnen we beter inspelen op consumenten- en kanaaltrends. Groei blijft onze topprioriteit en deze veranderingen zullen dit streven ondersteunen.’

De vijf Business Groups worden ondersteund door Unilever Business Operations, dat de technologie, systemen en processen zal leveren. Een afgeslankt Unilever Corporate Centre zal de algemene strategie van Unilever blijven bepalen. 

De Nederlandse Hanneke Faber, president Foods & Refreshment, is benoemd tot president Nutrition, waar Scratch Cooking, Healthy Snacking, Functional Nutrition, Plant-Based Meat en Food Solutions onder vallen.

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken