AD-onderzoek: 'Prijzen in supermarkt zijn juist gedaald'

AD-onderzoek: 'Prijzen in supermarkt zijn juist gedaald'
  • Food-en-retail
  • 14 feb 2022 @ 11:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenOnderzoek

De prijzen in de Nederlandse supermarkten zijn afgelopen maand niet drastisch gestegen, maar juist gedaald. In ieder geval bij Albert Heijn en Jumbo.

Dat is de opvallende conclusie uit de nieuwste versie van de prijspeiling waarmee dagblad het AD is begonnen. De conclusie is in tegenspraak met metingen van het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat onlangs juist bij de inflatiecijfers met een stijging van de prijzen van eten en drinken met 4,3 procent in januari naar buiten kwam, signaleert retailmedium Distrifood.

AH en Jumbo goedkoper, Plus stabiel
Het AD meet maandelijks bij dezelfde AH, Jumbo en Plus een pakket A-merken en versproducten. Ten opzichte van de eerste meting op 10 januari zijn Albert Heijn en Jumbo goedkoper en is Plus exact gelijkgebleven in prijs. ‘De strijd van de supermarkten om de prijzen zo laag mogelijk te houden, is dus merkbaar’, volgens de krant. Jumbo is de goedkoopste van de drie in de prijspeiling, het mandje kost daar €24,39, €0,43 minder dan bij de eerste peiling. Albert Heijn is €0,66 goedkoper naar €25,97. Plus blijft stabiel op €26,01. ‘Als we inzoomen op de bonnetjes zien we bijvoorbeeld dat AH en Plus flink wat marge van de cola hebben gehaald.’ 
(bronnen: AD en Distrifood, foto: Anna Shvets / Pexels)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken