Consumentenbond: Nederlandse kruidenmixen bevatten nauwelijks kruiden
- Food-en-retail
- 18 feb 2022 @ 11:09
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ConsumentenFood
- 18 feb 2022 @ 11:09
- Peter van Woensel Kooy
Vooral suiker, zout en paneermeel blijken de hoofdingrediënten te zijn van kruidenmixmerken uit de supermarkt. Dit blijkt uit het rapport 'Knollen voor citroenen verkopen' van de Consumentenbond.
De Consumentenbond deed onderzoek naar deze mixen. Uit hun onderzoek blijkt dat de 'dure' specerijen vaak worden vervangen door goedkope ingrediënten als suiker, zout en groentepoeder.
'Zo bevat de kruidenmix voor gehakt van Jumbo slechts 0,04% kruiden en zitten er in de stoofmix voor runderlapjes van Maggi zelfs helemaal geen kruiden en specerijen', schrijft de bond op de website. Niet alleen wordt de consument op deze manier opgelicht, deze toevoegingen zijn vaak nog eens erg ongezond.
Paneermeel en zout
'Als je een portie kip volgens het etiket bereidt, krijg je 3,5 gram zout binnen. Dat is meer dan de helft van de geadviseerde maximale hoeveelheid van 6 gram zout per dag. Dit soort zoute mixen draagt ertaan bij dat zo’n 80% van de Nederlanders te veel zout binnenkrijgt', aldus de Consumentenbond.
In plaats van kruiden
Een ander veel aangetroffen ingrediënt is paneermeel. 'Vooral bij kruidenmixen in zakjes. Dit is geen gek ingrediënt. Het geeft stevigheid aan een gehaktbal. Maar fabrikanten moeten hier wel transparanter over zijn.' De kruidenmixen bestaan voor 60% tot 80% uit paneermeel, ontdekte de bond. Een extreem goedkoop ingrediënt waarvoor je in een kruidenmix dus de hoofdprijs betaalt. Ook suiker is een goedkoop vulmiddel. Zo bevatten veel salademixen van Calvé voornamelijk suiker en hooguit 12% kruiden. Silvo doet glucose in de stamppotmixen voor boerenkool, andijvie en hutspot.
Een paar eerlijke merken
'Ook groentepoeder is een veelgebruikte opvuller in diverse mixen. Ook dat is goedkoop. Zo bestaat de mix voor zalm van Verstegen voor 59% uit ui. Daar betaal je wel €60 per kilo voor. Verstegen "Pure specerijenmengeling Napoli" blijkt vooral uit tomatenpoeder te bestaan', aldus de Consumentenbond. In de testresultaten worden meerdere merken genoemd. Dat het eerlijker en gezonder kan laat het merk Souq volgens de onderzoekers zien. 'Zij verkopen wél pure kruiden en specerijen.'
Ongekruide kritiek
Ook bij de mixen van Euroma hoef je niet bang te zijn voor zout, of paneermeel.' Al is bij het laatste merk het kruidengehalte ook niet 100%. Op Twitter wordt internationaal al gegrapt over het curieuze aanbod in het Nederlandse kruidenschap. Zo luidt een tweet van ene Molly Quel: 'Not only will the Dutch not put spices in their food, they won't even put spices in their spices.'
(bronnen: Consumentenbond, 24Kitchen, beeld: Pixabay)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- hoofdingrediënten
- onderzoek
- paneermeel
- Knollen voor citroenen verkopen
- suiker
- Consumentenbond
- supermarkt
- kruidenmixen
- Consumentenbond
- zout
- rapport
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing