Consumentenbond: Nederlandse kruidenmixen bevatten nauwelijks kruiden

Consumentenbond: Nederlandse kruidenmixen bevatten nauwelijks kruiden
  • Food-en-retail
  • 18 feb 2022 @ 11:09
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ConsumentenFood

Vooral suiker, zout en paneermeel blijken de hoofdingrediënten te zijn van kruidenmixmerken uit de supermarkt. Dit blijkt uit het rapport 'Knollen voor citroenen verkopen' van de Consumentenbond.

De Consumentenbond deed onderzoek naar deze mixen. Uit hun onderzoek blijkt dat de 'dure' specerijen vaak worden vervangen door goedkope ingrediënten als suiker, zout en groentepoeder.

'Zo bevat de kruidenmix voor gehakt van Jumbo slechts 0,04% kruiden en zitten er in de stoofmix voor runderlapjes van Maggi zelfs helemaal geen kruiden en specerijen', schrijft de bond op de website. Niet alleen wordt de consument op deze manier opgelicht, deze toevoegingen zijn vaak nog eens erg ongezond.

Paneermeel en zout
'Als je een portie kip volgens het etiket bereidt, krijg je 3,5 gram zout binnen. Dat is meer dan de helft van de geadviseerde maximale hoeveelheid van 6 gram zout per dag.  Dit soort zoute mixen draagt ertaan bij dat zo’n 80% van de Nederlanders te veel zout binnenkrijgt', aldus de Consumentenbond.

In plaats van kruiden
Een ander veel aangetroffen ingrediënt is paneermeel. 'Vooral bij kruidenmixen in zakjes. Dit is geen gek ingrediënt. Het geeft stevigheid aan een gehaktbal. Maar fabrikanten moeten hier wel transparanter over zijn.' De kruidenmixen bestaan voor 60% tot 80% uit paneermeel, ontdekte de bond. Een extreem goedkoop ingrediënt waarvoor je in een kruidenmix dus de hoofdprijs betaalt. Ook suiker is een goedkoop vulmiddel. Zo bevatten veel salademixen van Calvé voornamelijk suiker en hooguit 12% kruiden. Silvo doet glucose in de stamppotmixen voor boerenkool, andijvie en hutspot.

Een paar eerlijke merken
'Ook groentepoeder is een veelgebruikte opvuller in diverse mixen. Ook dat is goedkoop. Zo bestaat de mix voor zalm van Verstegen voor 59% uit ui. Daar betaal je wel €60 per kilo voor. Verstegen "Pure specerijenmengeling Napoli" blijkt vooral uit tomatenpoeder te bestaan', aldus de Consumentenbond. In de testresultaten worden meerdere merken genoemd. Dat het eerlijker en gezonder kan laat het merk Souq volgens de onderzoekers zien. 'Zij verkopen wél pure kruiden en specerijen.'

Ongekruide kritiek
Ook bij de mixen van Euroma hoef je niet bang te zijn voor zout, of paneermeel.' Al is bij het laatste merk het kruidengehalte ook niet 100%. Op Twitter wordt internationaal al gegrapt over het curieuze aanbod in het Nederlandse kruidenschap. Zo luidt een tweet van ene Molly Quel: 'Not only will the Dutch not put spices in their food, they won't even put spices in their spices.'
(bronnen: Consumentenbond, 24Kitchen, beeld: Pixabay)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken