Consumentenuitgaven verschuiven van retail naar reizen en horeca

Consumentenuitgaven verschuiven van retail naar reizen en horeca
  • Food-en-retail
  • 11 feb 2022 @ 11:09
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenOnderzoek

Uit de ABN Amro Sectorprognose Retail 2022/2023 blijkt dat de inkomsten van retailers in 2022 onder druk komen te staan. Dit doordat bij consumenten een verschuiving optreedt in de voorkeur van retailproducten naar diensten als horeca en reizen.

Dit gebeurt volgens de bank 'zodra alle beperkende maatregelen worden opgeheven'. Hier de verse rapportage.

Kernpunten:
* Voor de gehele retailsector wordt in 2022 – met als belangrijke oorzaak de stijgende prijzen van onder meer de dagelijkse boodschappen – een bescheiden groei van +1 procent verwacht.
* De aanhoudende inflatie, oplopende schulden en personeelstekorten leiden in 2022 - na twee sterke jaren van groei - tot een krimp van -1 procent bij supermarkten en voeding speciaalzaken.
* Retailers die het hardst zijn getroffen door corona in 2020 maken met de heropening van winkels in 2022 een flinke inhaalslag; voor kledingzaken +7 procent en schoenenwinkels +4 procent.


Retailers zien schulden groeien, terwijl koopbereid consument daalt
Hoewel de economie van het slot is gegaan en retailers zich richten op herstel, heeft de coronacrisis een aantal structurele problemen - zoals de versnelde opkomst van ‘online’ en een te grote afhankelijkheid van een beperkt aantal aanbieders in de bevoorradingsketen - blootgelegd. Ook kampen bedrijven met extra onzekerheden, zoals inflatie, personeelstekorten en oplopende schulden. Zo is de totale belastingschuld van de detailhandel volgens ABN Amro gestegen van 1,1 miljard euro in februari naar 1,5 miljard euro in augustus 2021. Dat is een stijging van 36 procent, wat neerkomt op een gemiddelde belastingschuld van 95.000 euro per bedrijf. Tegelijkertijd staat de koopbereidheid van consumenten sterk onder druk. Deze optelsom van factoren zet een rem op het herstel in de gehele sector, concludeert ABN Amro in de Sectorprognose Retail 2022-2023.

Kledingzaken en schoenenwinkels herpakken zich; consumentenelektronica in zwaar weer
Tegelijkertijd is sprake van grote verschillen tussen sectoren. Zo hebben retailers in voedingsmiddelen - zoals supermarkten en voedingsspeciaalzaken - een goed jaar gehad, terwijl retailers in non-food in zwaar weer verkeren. Hoewel hun volumes niet zo fors groeiden als in 2020, konden supermarkten de groei wel vasthouden (+0,1 procent) en wisten voedingsspeciaalzaken (+1,8 procent) deze zelfs te vergroten. Voor beide segmenten geldt dat zij in 2022 echter rekening moeten houden met krimp (-1 procent). Voor retailers die het hardst zijn getroffen door corona in 2020 - zoals kledingzaken (-20,8 procent) en schoenenwinkels (-17,2 procent) - ligt dit jaar daarentegen weer groei in het verschiet, achtereenvolgens met 7 en 4 procent. De consumentenelektronica, die in 2020 (+6,7 procent) nog als winnaar uit de bus kwam, heeft juist een zwaar jaar achter de rug (-10,3 procent).

Volumes in retail groeien met slechts één procent in 2022
Voor de gehele sector verwacht ABN Amro in 2022 een matige volumegroei van slechts één procent. 'Een belangrijke oorzaak van deze bescheiden groei zijn de stijgende prijzen. Zo zijn producten als kleding, meubels en tweedehandsauto’s vorig jaar al flink duurder geworden en nemen nu óók de prijzen van de dagelijkse boodschappen toe', vertelt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Retail van ABN Amro. 'Terwijl de kosten eerder werden opgevangen door producenten, ondervindt nu dus óók de consument hiervan de gevolgen. Hierdoor staat het consumentenvertrouwen onder druk, waardoor de koopbereidheid - waaronder uitgaven aan duurzame goederen als meubels en elektronica - is gedaald. Een andere reden voor de matige groei is dat onder consumenten een verschuiving optreedt in de voorkeur van retailproducten naar diensten als horeca en reizen, zodra alle beperkende maatregelen worden opgeheven. Hoewel we verwachten dat de consumptieve bestedingen in het tweede kwartaal mogelijk weer opveren, ligt voor de sector als geheel slechts een bescheiden groei in het vooruitzicht.'
(PvWK, bron: ABN Amro | beeld: Alexandr Podvalny / Pexels)


 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken