Messy-kunstwerk gemaakt van 800 paar Mud Jeans arriveert bij KIT

Messy-kunstwerk gemaakt van 800 paar Mud Jeans arriveert bij KIT
  • Food-en-retail
  • 9 feb 2022 @ 13:48
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOWinkelenKunst & Cultuur

Het kunstwerk Messy, het monster van COP Ness is vanaf vandaag officieel in Nederland te bewonderen. Messy is een artistieke oproep van de Amsterdamse streamingdienst WaterBear voor een meer circulaire economie.

Messy is gemaakt van maar liefst achthonderd paar MUD Jeans. Het kunstwerk staat tijdens de Week van de Circulaire Economie geëxposeerd voor het gebouw van het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) in  Amsterdam-Oost.

Messy werd afgelopen november tijdens de VN-klimaattop COP26 voor het eerst door WaterBear onthuld in Londen. Als voorvechter van een duurzame toekomst voor onze planeet, wil het gratis streamingplatform met dit kunstwerk circulariteit en de cruciale rol ervan bij het oplossen van de klimaatcrisis zoveel mogelijk onder de publieke aandacht brengen. “We zijn ontzettend trots dat we Messy naar Nederland hebben gehaald”, zegt Poppy Mason-Watts, Head of Marketing bij WaterBear. “De meeste impact maak je door verhalen te vertellen waarin mensen zichzelf herkennen. Met dit kunstwerk willen we Nederlanders inspireren en tegelijkertijd uitdagen om een (meer) circulair leven te leiden en daarmee zelf iets te doen tegen klimaatverandering.”

Circulaire kunst
De circulaire versie van het monster van Loch Ness is vijf meter lang en gemaakt van achthonderd door MUD Jeans gedoneerde spijkerbroeken. Het meest circulaire jeansmerk ter wereld wil hiermee zoveel mogelijk aandacht genereren voor de vervuilende effecten van denim op het milieu. Alle onderdelen van het kunstwerk worden na afloop van de expositie gerecycled en hergebruikt. 'Het is geweldig dat Messy door WaterBear naar Nederland is gehaald', zegt Bert van Son, oprichter en eigenaar van Mud Jeans. 'Veel mensen denken dat klimaatverandering een niet-bestaand monster is. Met deze samenwerking geven we klimaatverandering letterlijk en figuurlijk een gezicht. Dankzij Messy kan hopelijk niemand daar straks meer omheen.'

Lessen van Messy
Om de bezoekers van Messy zoveel mogelijk te informeren en inspireren om zelf aan de slag te gaan met circulariteit, beschikt het kunstwerk over een speciale QR-code. Het scannen ervan geeft toegang tot tips en tricks, geselecteerd uit bekroonde documentaires over circulariteit geproduceerd door WaterBear. Daarnaast maakt de lezer automatisch kans op één van de vijfentwintig te winnen Mud Jeans.

De expositie in Amsterdam is volgens de initiatoren het begin van een lange reis waarbij Messy meerdere Europese landen aandoet. Het kunstwerk is mede mogelijk gemaakt door Circl -platform voor circulaire economie van ABN Amro en Circle Economy.
(PvWK)

Over WaterBear
'WaterBear is een baanbrekend streamingplatform met bekroonde documentaires en originele content over biodiversiteit, gemeenschap, klimaatactie en duurzame mode. Leden van het platform kunnen altijd op elk apparaat gratis streamen en direct actie ondernemen om internationale Ngo’s te ondersteunen en een betere toekomst voor onze kwetsbare planeet te bewerkstelligen. WaterBear is opgericht door Ellen Windemuth, de uitvoerend producent van de BAFTA en Oscar bekroonde documentaire My Octopus Teacher. Het platform werd gelanceerd in december 2020 is nu beschikbaar in maar liefst 194 landen. Voor meer informatie, klik hier.'

(bron: WaterBear)

Over Mud Jeans
'Mud Jeans is het eerste circulaire denimmerk. In 2013 introduceerde Mud Jeans het innovatieve ‘Lease A Jeans’ concept. Dit concept is gebaseerd op een economie zonder eigendom in plaats van bezit. Het merk past de principes van de circulaire economie toe en recyclet al haar jeans. De essential denim producten worden ontworpen volgens minimal design. Mud Jeans bereikt hoge standaarden van verschillende duurzame organisaties en is sinds 2015 B Corp. In 2021 werd Mud Jeans uitgeroepen tot Best For The World B Corp en scoorde het hoogste in de categorie milieu. Voor meer informatie: www.mudjeans.nl'
(bron: Mud Jeans)

 

'Ontmoet Messy, het monster van COP Ness'

●    Spot Messy vanaf 9 februari 2022 twee weken lang bij het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam-Oost: Mauritskade 64, 1092 AD Amsterdam.

●    Scan de QR-code bij Messy, schrijf je in bij WaterBear en maak kans op 25 paar Mud Jeans

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken