Schouten Europe meest innovatieve MKB-foodbedrijf van Nederland

Schouten Europe meest innovatieve MKB-foodbedrijf van Nederland
  • Food-en-retail
  • 4 feb 2022 @ 15:10
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMerkenAwards

Schouten Europe heeft een tweede plaats behaald in de prestigieuze KVK Innovatie Top 100. Het Brabantse familiebedrijf mag zich daarmee het meeste innovatieve MKB-foodbedrijf van Nederland noemen.

Schouten ontwikkelt en produceert vlees- en visvervangers en behaalde de toppositie met haar plantaardige tonijn. De eerste plaats was voor Grown.bio dat een duurzaam alternatief voor piepschuim ontwikkelde.


Schouten Europe mag zich het meest innovatieve MKB-foodbedrijf van Nederland noemen

KVK Innovatie Top 100
De Kamer van Koophandel (KVK) presenteert elk jaar de KVK Innovatie Top 100, een etalage vol succesvolle innovaties uit het midden- en kleinbedrijf. De afgelopen 15 jaar is deze prijs uitgegroeid tot de grootste en belangrijkste innovatieprijs voor het mkb. KVK heeft als missie om de groei van mkb-bedrijven te stimuleren. Innovatie is daarom één van de belangrijkste pijlers. Die pijler uit zich onder meer in de Innovatie Top 100, welke wordt vastgesteld door een deskundige jury.

Plantaardige tonijn
Na al 30 jaar vleesvervangers te hebben ontwikkeld, introduceerde Schouten vorig jaar haar eerste visvervanger: plantaardige tonijn. De introductie kreeg veel aandacht in nationale en internationale media. 'De introductie van onze Vegan Green Tuna is een groot succes geworden. We verkopen het product inmiddels aan meerdere B2B klanten en zijn volop met andere partijen in gesprek over een samenwerking', aldus CEO Henk Schouten, de eerste Nederlander die in 1990 begon met het ontwikkelen van vleesvervangers.


Schouten introduceerde in 2021 haar eerste visvervanger: plantaardige tonijn

Voorloper
Het aantal vervangers voor vis neemt wereldwijd toe. Henk Schouten: “Wij zijn altijd een voorloper in de markt van vleesvervangers geweest en dat zijn we nu ook op het gebied van visvervangers. Wij willen duurzame en lekkere alternatieven ontwikkelen die de druk op de oceanen verminderen’’. In 2021 introduceerde Schouten naast de tonijn ook nog plantaardige vissticks.


CEO Henk Schouten was in 1990 de eerste Nederlander die startte met het ontwikkelen van vleesvervangers

Verwerkbaar product
De vegan tonijn heeft een basis van soja en tarwe en kan verwerkt worden in andere producten zoals smeersalades, maaltijdsalades, wraps en kant- en klaar maaltijden. Het product kan tevens dienen als pizza topping.


De plantaardige tonijn kan dienen als ingrediënt voor bijvoorbeeld een sandwich

Veelbelovende categorie
Plant-based vis is één van de meest veelbelovende categorieën binnen plant-based food. Dat stelt ProVeg International op basis van het Smart Protein Rapport 2021 dat wordt ondersteund door het Horizon 2020 onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie. Onderzoeksbureau AC Nielsen stelde in de Duitse markt de sterkste groei vast: tussen 2018 en 2020 groeide de plant-based vis categorie met 623% tot 1,9 miljoen euro*.
(PvWK)


De award wordt gevierd

*Total market incl. discounters, Germany, sales value in €, plant-based fish, MAT CW39 2018 vs 2020 – AC Nielsen Market Track.

 

Over Schouten: Eerste Nederlandse partij
'Schouten startte in 1990 als eerste Nederlandse partij met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het bedrijf vermarkt één van de meest uitgebreide en gevarieerde assortimenten ter wereld en levert haar producten in meer dan 50 landen. Ook ontwikkelt het bedrijf veel klant specifieke producten.'

(bron: Schouten)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken