Vraag naar same day delivery stijgt met 69%
- Food-en-retail
- 28 feb 2022 @ 09:04
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 28 feb 2022 @ 09:04
- Michiel van Zaane
2021 was opnieuw een druk jaar voor pakketbezorgers. Toch ging dit over het algemeen goed: 83% van de pakketten werd binnen 24 uur geleverd. Daarnaast steeg de vraag naar same day delivery met 69%.
Dat blijkt uit cijfers van de Sendcloud Shipping Index. Uit de cijfers bleek verder dat december de drukste maand was met pieken op 20 december (327%), 13 december (258%) en 27 december (220%). Cyber Monday (28 november) was goed voor een pakketvolume van 320 %. Verder bleek dat pakketten gemiddeld binnen 1,3 dag afgeleverd werden bij de consument en dat de gemiddelde Nederlander 24 pakketten ontving.
Recordhoogtes in 2021
Eerder maakte PostNL bekend in 2021 een recordaantal van 384 miljoen pakketten te hebben bezorgd. Sendcloud, het alles-in-een verzendplatform voor e-commerce, ziet een spreiding in de drukte: in januari, maart, november en december werden aanzienlijk meer pakketten bezorgd dan de andere maanden. Dit heeft alles te maken met de aangescherpte coronamaatregelen en lockdowns waar Nederland mee te maken kreeg. Het jaar werd gestart in een lockdown en het sluiten van de fysieke winkels op 18 december leidde, vlak voor kerst, tot een verdriedubbeling (+227%) van het pakketvolume.
Merendeel pakketten binnen één dag geleverd
Hoewel het aantal pakketten voor het tweede jaar op rij explosief toenam, werd het merendeel de volgende dag geleverd. Pakketbezorgers hebben bovendien geleerd van de drukste piekmomenten in 2020. Gemiddeld werd 8 % van de pakketten in 2021 binnen 24 uur geleverd. Zelfs in december, de drukste maand, kon 81% van de pakketten binnen één dag bezorgd worden. De gemiddelde levertijd van een pakket lag op 1,3 dag: een goed resultaat, aangezien niet voor alle pakketten een levertijd van één dag geldt. Dat leverde een hoop tevreden consumenten op, aangezien Nederlanders bereid zijn om 4,2 dagen te wachten op een pakket.
Populariteit van same day delivery
Een opvallende trend van het afgelopen jaar is de stijging in same day delivery met 69%. Uit eerder onderzoek van Sendcloud bleek dat 18% van de Nederlanders behoefte heeft aan levering op dezelfde dag, de cijfers bevestigen nu dat die trend inderdaad doorzet. De meerderheid (58%) van de Nederlandse consumenten verwacht daarbij dat levering dezelfde dag mogelijk is wanneer een bestelling vóór 12.00 uur wordt gedaan. Nieuwe pakketbezorgers als Instabox en Trunkrs spelen hier goed op in.
'Consumenten worden steeds veeleisender als het gaat om pakketbezorging en willen zelf beslissen waar, wanneer en hoe een pakket bezorgd wordt. Ondanks de toenemende pakketvolumes is het pakketbezorgers in 2021 gelukt hier goed mee om te gaan. Niet alleen werd de meerderheid van de pakketten op tijd geleverd, ook zien we dat de vraag naar premium bezorgopties zoals same day delivery is gestegen. Onze verwachting is dat de vraag naar same day delivery en groene bezorgopties in 2022 verder toenemen. Het is dan ook een uitkomst voor webwinkels om in te spelen op de vraag naar flexibele bezorging door meer opties aan te bieden’, aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder bij Sendcloud.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing