90-jarige Spar wil 'king of convenience' worden

90-jarige Spar wil 'king of convenience' worden
  • Food-en-retail
  • 28 mrt 2022 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenKlanten

Spar bestaat 90 jaar en kiest dit jubileumjaar voor de aftrap van haar aangescherpte koers. De organisatie wil als propositie een maximale focus op gemak voor de consument.

Daarnaast is in alle 455 Nederlandse winkels aandacht voor het jubileum, met onder andere traktaties en aantrekkelijke win- en kortingsacties.  

Spar heeft een ambitie. Het wil king of convenience worden, meldt de retailer. Algemeen directeur John van der Ent wil met Spar op elke plek, op ieder moment voor iedereen relevant zijn. 'Gemak drijft ons inmiddels allemaal. Het is zeker niet alleen iets van millennials. Consumenten van alle generaties hebben een druk en haastig leven. Ze hebben minder tijd en zin om te koken. Daarom zoeken ze voor verschillende eetmomenten naar slimme, tijdbesparende oplossingen. Het liefst ook nog zo gezond, duurzaam en bewust mogelijk. In die ontwikkeling zien wij voor onze formule mooie kansen. Spar gaat daarom haar positie als dé winkel voor gemak de komende jaren verder uitbouwen.'

Blijven innoveren
Concreet betekent het volgens de retailketen dat Spar ook buiten gebaande paden naar innovatiemogelijkheden kijkt. Het eigen winkelconcept bepaalt daarbij zeker niet de grens. 'We kijken bijvoorbeeld naar mobiele oplossingen, doorontwikkeling op het gebied van e-commerce, maar ook de mogelijkheden van vendingmachines en het bieden van oplossingen op plekken en in bedrijven waar catering is afgestoten', aldus van der Ent. 'Dit zijn slechts voorbeelden, we oriënteren ons breed.'

Blijvend relevant
Hoewel er in bijna een eeuw veel is veranderd en het concern nooit stilstaat, is het fundament van het oer-Hollandse Spar naar eigen zeggen al die tijd relevant gebleven. 'Het zijn nog altijd de zelfstandige ondernemers die de formule tot een succes maken. Precies zoals in 1932, toen de Spar startte als een samenwerkingsverband van zelfstandige kruideniers. Die vele gedreven ondernemers bevinden zich niet alleen in Nederland, maar inmiddels in 48 landen. Samen bedienen ze dagelijks meer dan 14,5 miljoen klanten.' Dat maakt Spar tot één van de grootste foodretailers ter wereld. 'In de afgelopen 90 jaar heeft Spar samen met al die ondernemers bewezen wendbaar en innovatief te zijn. Dankzij onze cultuur en mindset is Spar levendiger dan ooit en daar zijn we trots op. Dezelfde energie en gedrevenheid om steeds te blijven bewegen, gebruiken we om ook nu weer om samen nieuwe stappen te zetten.'  

Feestelijke acties
In de aankomende maanden viert Spar het jubileum met klanten in de winkels, door aantrekkelijke winacties, kortingen en traktaties. En in dit jubileumjaar vindt ook het jaarlijkse, internationale Spar-congres in Nederland plaats. In Nederland telt Spar 455 winkels verspreid door het hele land. Dat de in Nederland opgerichte formule in 48 landen totaal zo’n 13.500 winkels telt, is niet bij veel mensen bekend. Van der Ent: 'Des te mooier is het dat we in het jubileumjaar het internationale Spar jaarcongres naar Nederland halen. In de Beurs van Berlage verwelkomen we tussen 22 en 25 mei 2022 zo’n 300 personen uit al deze landen. Vanzelfsprekend krijgt het jaarcongres vanwege het 90-jarig bestaan een feestelijk tintje. In 2023 sluiten we ons jubileumjaar tot slot af met een feest voor medewerkers en onze zelfstandig ondernemers. Het bereiken van deze mijlpaal is immers hun verdienste.'
(PvWK)

Over Spar
'Spar Holding is gevestigd in Waalwijk en is in Nederland merkhouder van de buurtwinkel-formule Spar. In totaal gaat het om ruim 450 winkels die worden gerund door zelfstandige ondernemers. Spar Holding is aangesloten bij inkooporganisatie Superunie. Spar is dé winkel voor het dagelijks gemak en creëert betrokkenheid in de buurt. Opgericht in Nederland in 1932 door Adriaan van Well. Met ruim 13.000 winkels in 48 landen is Spar een van de grootste foodretailers ter wereld. In Nederland heeft Spar winkels in wijken en dorpen (Spar buurt) en stad (Spar city en Spar city small), op vakantieparken (Spar enjoy) en bij universiteiten (Spar university) en tankstations (Spar express). Spar is een formule, van oudsher gevestigd in buurten, waarbij het gemak voor de dagelijkse boodschappen voorop staat. Spar richt zich met Spar city, Spar enjoy en Spar express, naast buurtbewoners op een bredere doelgroep, zoals passsanten en mensen in hun werkomgeving.' Meer informatie staat hier.
(bron: Spar)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken