[casefilm] Opbrengst NFT-veiling naar Voedselbanken

[casefilm] Opbrengst NFT-veiling naar Voedselbanken
  • Food-en-retail
  • 2 mrt 2022 @ 08:00
  • 30923 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieFoodConceptMarketing

Subway, Lay's en bureau Fitzroy hebben een 'NFT' verkocht tijdens het eerste grote NFT event in Nederland NFTx in Haarlem. De jas bracht 6000 euro op bij Sotheby’s, in totaal kon hierdoor 13.000 euro aan Voedselbanken Nederland worden overhandigd.

Vrijdag 25 februari 2022 werd door de betrokkenen in Moco museum Amsterdam een collectie van vijf NFT’s (unieke digitale kunstwerken, in dit geval) gepresenteerd en werd de cheque overhandigd aan Voedselbanken Nederland.

'Binnenkort zitten we met z’n allen in de metaverse. Van een business meeting of diner met vrienden tot een first date. De grote vraag is: hoe onderscheid je jezelf? Juist ja, door unieke NFT’s aan te schaffen. Packing your snacks was nog nooit zo leuk, want vanaf vandaag kun je snacks ook online "meenemen" in de meta-wereld. Subway en Lay’s lanceerden samen eerder vijf unieke digitale Crispy Puffer Jacket NFT’s', legt Mischa Schreuder uit, die als Creative Director Fitzroy betrokken is bij het project (zie foto onder).

Al eerder dit jaar hebben Subway en Lay’s een jas uitgebracht die is bedacht door Fitzroy Amsterdam en ontworpen in samenwerking met Amsterdams modemerk XPLCT Studios. Deze unieke ‘Crispy Puffer Jacket’ is gemaakt van gerecyclede chipszakkenfolie waarbij waste op unieke wijze werd omgezet in fashion. Maar een ‘echte’ jas uitbrengen was pas het begin; vanaf vandaag worden maar liefst vijf unieke NFT versies van de crispy puffer jacket uitgebracht, die gemaakt zijn door Capitola Social.

'Veel merken zijn bezig met NFT's maar als je meegaat als merk in deze wereld moet je wel relevant zijn. Consumenten willen zich uiten in de Metaverse. Wat ze doen in de echte wereld met fashion labels en outfits willen ze dit ook laten zien met hun digitale sneakers en kleding. Vandaar dat dit spot on is. Een opvallende jas waar je zelf veel bekijks kan krijgen in de echte wereld maar ook zeker in de Metaverse', vervolgt Schreuder.

Exclusieve NFT voor Voedselbank
NFT is dé hype van 2022; kunstwerken, animaties en beelden die alleen bestaan op het internet. Het is een artistiek universum dat met een big bang naast de traditionele kunst- en modewereld landde. Naast Nike en Adidas begeven nu ook Subway en Lay’s zich in deze wereld en lanceren met elkaar 5 unieke ‘Crispy Puffer Jacket’-NFT’s. Eén van deze NFT-jassen wordt op 16 februari verkocht tijdens een exclusieve veiling van Sotheby’s. De opbrengsten van deze NFT worden gedoneerd aan de Voedselbanken Nederland. De andere vier NFT-jassen kunnen consumenten winnen door mee te doen aan de social media actie van Subway.

AR filter en winactie
De echte Crispy Puffer Jacket en de vier unieke NFT’s waren tot 13 februari te winnen via Subway.nl/NFT. Wie net als Jay Jay Boske en Defano Holwijn niet kan wachten om zichzelf in een Crispy Puffer Jacket te zien, kon (en kan) hier een speciale AR filter voor Snapchat downloaden.
(PvWK)

 

Over Subway
'Subway biedt een vers alternatief voor traditioneel fast food en serveert 7 miljoen naar keuze belegde sandwiches per dag. Gasten kiezen uit 4,9 miljard combinaties van hoogwaardige proteïnen, verse groenten en dagelijks vers gebakken brood. ’s Werelds grootste restaurantketen biedt voedzame en overheerlijke Subs en salades in ongeveer 42.000 restaurants in meer dan 100 landen. In Nederland heeft Subway ruim 200 restaurants. Het Subway-concept wordt ook online aangeboden op www.Subway.com en via de Subway app, beschikbaar in de Apple App Store en Google Play. Subway werd meer dan 53 jaar geleden opgericht door de toen 17-jarige Fred DeLuca en dr. Peter Buck. Het is nog steeds een familiebedrijf met meer dan 21.000 franchisenemers wereldwijd. Subway is een geregistreerd handelsmerk van Subway.'

(bron: Subway)

Credits
Opdrachtgevers: SubwayNL (Lize Verdegaal en Menno van der Hoeven) en Lay’s (Pepsi Co: Mirthe Enklaar, Valerie Delaby)
Ontwerp & concept : Fitzroy Amsterdam
Ontwerp : XPLCT Studios
PR bureau : Gardeners Creative Agency
AR-Filter en NFT : Capitola Social

Bekijk hieronder de casefilm.


De Subway- en Lay’s jas die is bedacht door Fitzroy Amsterdam

Mischa Schreuder, Creative Director Fitzroy

Uitreiking van 'de checque'
(foto's PvWK)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken