Omzet Action in Europa steeg met 23 procent in 2021

Omzet Action in Europa steeg met 23 procent in 2021
  • Food-en-retail
  • 24 mrt 2022 @ 09:11
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Retail

In 2021 steeg de omzet van Action in Europa naar € 6,8 miljard. Dit is een groei van 22,7% in vergelijking met 2020. Met 267 nieuwe winkels (en 5.000 nieuwe banen), waaronder ook in Italië, heeft Action nu 2.000 winkels. Ook opende de non-food discounter twee nieuwe distributiecentra in Polen en Slowakije.

Eind 2024 zullen alle winkels geen gas meer verbruiken en in 2030 verwacht Action de absolute uitstoot van de eigen operatie met 50% te verminderen ten opzichte van 2020. Daarnaast werkt Action aan initiatieven rond de circulariteit van de producten, met name items met het hoogste verkoopvolume. CEO van Action Hajir Hajji: ‘Een belangrijke reden voor de aanhoudende groei en ontwikkeling van Action in 2021, is de kracht van onze formule met een steeds verrassend assortiment voor de laagste prijs. Klanten houden echt van Action. We doen er toe. Dat geldt voor de dagelijkse noodzakelijke boodschappen zoals wasmiddel, zeep, toiletpapier en keukenrollen. En dat geldt voor onze andere categorieën: van speelgoed tot kleding en van sportmaterialen tot interieur en decoratie-artikelen. Maar Action zou Action niet zijn zonder onze nu ruim 65.000 medewerkers. Zij zijn de kracht van Action, met hun enorme flexibiliteit en doorzettingsvermogen. Zeker gezien de onzekerheid en steeds wisselende situatie met corona en het lokale beleid in de verschillende landen.’

Duurzaamheid
Hajji vervolgt: ‘In 2021 werd 70% van de Action-producten van hout en 86% van de producten van katoen op duurzamere wijze ingekocht. Deze ontwikkeling gaat sneller dan gepland en we verwachten onze doelstelling, om deze materialen voor 100% duurzaam in te kopen, naar 2024 te kunnen vervroegen. Juist Action kan meer duurzame producten voor iedereen toegankelijk maken. Action heeft de schaalgrootte en de positie om onze klanten te voorzien van verantwoorde producten van goede kwaliteit tegen de laagste prijs. Als toonaangevende discountretailer zien wij het als onze verantwoordelijkheid om voortdurend aan de verbetering van onze producten, onze toeleveringsketen en onze ecologische voetafdruk te werken. Ook in 2021 hebben we vooruitgang geboekt met het verder concretiseren van onze plannen ten aanzien van de circulariteit van onze producten, om zo de voetafdruk van de producten met de hoogste volumes te verkleinen en hun circulariteit te vergroten. In 2022 zullen deze plannen voor ons gehele assortiment gereed zijn.

Oekraïne
Hajji: ‘We hebben ervoor gekozen om Unicef te steunen en een actieve bijdrage te leveren aan de opvang van vluchtelingen in het gebied tussen Polen, Tsjechië en Oekraïne. We zijn ons er ook van bewust dat dit voor onze medewerkers en voor onze klanten impact kan hebben en dat vraagt weer flexibiliteit en doorzettingsvermogen van onze mensen.

CIJFERS
2.000 winkels
6.000 producten
11 miljoen klanten per week in de fysieke winkels
8 miljoen klanten per week op de website
65.000 verdeeld over in 9 landen met meer dan 130 verschillende nationaliteiten
In Nederland heeft Action 401 winkels en 20.000 medewerkers.

 

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken