Belgische plannen familie Van Eerd: 'We zullen en gaan 100 Jumbo's openen'
- Food-en-retail
- 12 apr 2022 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenStrategie
- 12 apr 2022 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Jumbo betrad in 2020 de Belgische markt met het doel om binnen vijf jaar 100 supermarkten te hebben. Dat zijn er nu achttien, een kwestie van vergunningen en het 'beter lezen van het Belgische gedrag', aldus ceo Frits van Eerd.
Frits van Eerd maakte van Jumbo de op een na grootste supermarktketen van Nederland. Nu hij dat succesverhaal wil overdoen in België botst hij op verzet. Maar de man die altijd wil winnen is niet van de wijs te brengen. ‘In Nederland waren we ook niet meteen een succes. Maar we werden er wel een.’
Locaties vinden
‘Jumbo kan het gedrag van de Belg nog onvoldoende lezen’, zegt de ceo in een interview met dagblad De Tijd. Dat vormt een reden voor de vertraging en heeft er toe geleid dat op het Jumbo-hoofdkantoor ter plaatse in Brasschaat nu meer Belgen in dienst worden genomen. Er speelt nog meer. ‘Als we daar een locatie te pakken hebben, moeten we het pand gewoon inrichten en de winkel kan open. In België krijg je vaak nog een vergunningsproblematiek op je bord. Of we die 100 winkels, zoals vooropgesteld tussen 2025 en 2027, zullen halen, ligt dus niet aan ons. We vinden vlot locaties. We hebben er 40 tot 50 vastliggen.’ De doelstelling om minimaal 100 Jumbo’s te openen blijft volgens Van Eerd overeind.
Focus op Vlaanderen
Een kans om snel te groeien, heeft Jumbo in Belgie niet genomen. De 87 winkels van de Waalse retailketen Mestdagh stonden te koop, maar werden uiteindelijk door Intermarché overgenomen. De Jumbo-topman vertelt nu in de krant dat hij wel serieus naar deze koopkans heeft gekeken. ‘Ik heb bijna al hun winkels bezocht. Maar eh, nee. We hebben geen bod uitgebracht. Wij beperken ons voorlopig tot het Vlaamstalige gedeelte van België. We moeten ons niet overeten. Je moet doorrennen, maar stap voor stap.’
(PvWK, bron: De Tijd | foto: FvE via Jumbo)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing