CBL: Vervanging zonnebloemolie in veel producten

CBL: Vervanging zonnebloemolie in veel producten
  • Food-en-retail
  • 4 apr 2022 @ 08:37
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenPolitiekFood

De beschikbaarheid van zonnebloemolie, veel verwerkt in bijvoorbeeld koekjes, vleesvervangers, sauzen en chips, neemt drastisch af. Voor deze producten zijn vervangende plantaardige oliën beschikbaar, meldt het CBL.

'De secundaire gevolgen van de crisis worden steeds meer zichtbaar. Zo is er sprake van een verstoorde wereldmarkt', signaleert het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), mede namen de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie en MVO, de ketenorganisatie voor oliën en vetten

Vanaf begin april 2022 liggen de eerste producten in de supermarkt waar andere plantaardige oliën dan zonnebloemolie voor zijn gebruikt, zeggen deze partijen. 'Daar informeren supermarkten en fabrikanten consumenten vanaf deze week over. Voedselveiligheid en kwaliteit zijn en blijven hierbij prioriteit, daar worden geen concessies aan gedaan. Allergenen zullen altijd op het product worden vermeld.'

Het gebruik van andere plantaardige oliën als ingrediënt van een bepaald product, kan tot gevolg hebben dat het etiket of de ingrediëntendeclaratie niet meer overeen komt met de samenstelling van het product. 'De NVWA heeft aangegeven begrip te hebben voor de uitzonderlijke situatie en staat toe dat de informatie op de verpakking tijdelijk niet overeen kan komen met de samenstelling van het product. In andere Europese landen zijn er soortgelijke regelingen. De klant in de supermarkt zal door communicatie op de winkelvloer en via websites van supermarkten en fabrikanten worden geïnformeerd over de uitzonderlijke situatie', aldus het CBL.

Geen concessies aan voedselveiligheid en kwaliteit
'Het gaat over veel verschillende producten en iedere fabrikant zal de vervangende olie kiezen die het meest geschikt is voor het product. Dit zal per product verschillen. Alternatieven zijn bijvoorbeeld sojaolie, raapzaadolie en palmolie. Deze oliën zijn overigens niet-allergeen. Als de alternatieve ingrediënten een allergische reactie kunnen uitlokken, wordt dit uiteraard vermeld op het etiket. Voedselveiligheid en kwaliteit zijn en blijven prioriteit, daar worden geen concessies aan gedaan', zegt Lisa Martis, woordvoerder van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

Communicatie in de winkels
'Supermarkten zullen de klanten informeren over de situatie waarin er een tekort is aan zonnebloemolie en dat dit gevolgen heeft voor sommige producten. Bijvoorbeeld via informatie in de winkels en op de websites van de merken. Indien er vragen zijn over specifieke voedingswaarden en ingrediëntenlijsten, dan kunnen consumenten contact opnemen met de consumentenservice die op het product staat vermeld.'

Uiteraard streven alle partijen ernaar dat de producten zo snel mogelijk weer op de oorspronkelijke wijze geproduceerd kunnen worden. De aanvoer van zonnebloemolie is echter afhankelijk van veel factoren. Op dit moment is het niet te voorspellen wanneer de situatie weer normaliseert, daarom kunnen daarover nog geen uitspraken worden gedaan, besluiten de drie belangenorganisaties.
(PvWK, foto: Cottonbro / Pexels)

 

Over het CBL
'Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.'

(bron: CBL)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken