Albert Heijn viert 135-jarig bestaan

Albert Heijn viert 135-jarig bestaan
  • Food-en-retail
  • 27 mei 2022 @ 10:22
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Vandaag, vrijdag 27 mei 2022, bestaat Albert Heijn 135 jaar. Wat begon als kruidenierswinkel is volgens de supermarktketen ‘door de jaren heen uitgegroeid tot de supermarkt die beter eten bereikbaar maakt voor iedereen.’

Albert Heijn telt inmiddels meer dan 100.000 collega’s, 1.150 winkels, acht Home Shop Centers en zes DC’s.

Sinds de 21-jarige Albert Heijn in 1887 de kleine kruidenierswinkel van zijn vader overnam, is er volgens de super veel gebeurd. Op de Zaanse Schans opende in 1967 een openluchtmuseum met het originele interieur van de kruidenierszaak die 135 jaar geleden voor het eerst haar deuren opende in Oostzaan. In de Albert Heijn Museumwinkel komen ieder jaar meer dan 200.000 bezoekers. Jaarlijks zorgen vrijwilligers er vanaf maart voor dat de winkel openblijft en dat bezoekers de historie van Albert Heijn hier kunnen beleven. 

Veranderingen door de jaren heen

In 135 jaar heeft Albert Heijn ‘veel zien veranderen en beweegt tot op de dag van vandaag nog steeds mee met de maatschappij.’

Albert Heijn introduceerde  spaaracties waarmee luxeproducten zoals een koelkast, draagbare radio, elektrische blikopener, naaimachine en een verrekijker met hoge kortingen gekocht konden worden. Albert Heijn zorgde daarnaast ook voor de komst van de Bonuskaart, de streepjescode, de komst van diverse nieuwe fruit- en groentesoorten (zoals kiwi en mango). Om stil te staan bij deze mijlpaal van het 135-jarig bestaan, produceerde de super een korte film waarin te zien is hoe Albert Heijn naar eigen zeggen onder andere technologie, thuisbezorgen en beter eten 135 jaar bereikbaar maakt voor de klant. 

 

 

 

 



Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken