[beeldsafari] Uitverkocht Beter Eten festival verrast

[beeldsafari] Uitverkocht Beter Eten festival verrast
  • Food-en-retail
  • 2 mei 2022 @ 11:38
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodEvenement

Met meer dan 25.000 vierkante meter 'inspiratie', 100 foodstands van A-merken tot private labels en een grote hoeveelheid optredens, sprekers, workshops en activaties werd dit weekend het eerste foodfestival van Albert Heijn gehouden. We namen een kijkje.

Vrijdag en zaterdag jongst leden begaven zich 13.000 betalende bezoekers naar de enorme Expo Haarlemmermeer-kas te Vijfhuizen. Daarmee was het volgens AH-ceo Marit van Egmond uitverkocht. Het event van Albert Heijn, geproduceerd met Xsaga The Experience Company, werd aangekondigd als: 'Voor iedereen die nieuwsgierig is naar wat eten voor jezelf en de omgeving kan betekenen. Laat je inspireren door topsprekers. Beleef interactieve workshops en proef het eten van morgen. Meer dan 25.000 vierkante meter inspiratie, 100 foodstands van A-merken tot private labels en een grote hoeveelheid optredens, sprekers, workshops en activaties.'

Verschillende zones
Het event had de opzet van een foodfestival. Overal kon je de meest uiteenlopende hapjes proeven, food 'ondergaan' en horen, ruiken en kijken naar verhalen en info over food van morgen en nieuwe trends. Hiertoe had Xsaga de ruimte in verschillende zones verdeeld. Aan de vele aanwezige Albert Heijn-medewerkers kon je makkelijk je extra vragen stellen. Meer informatie over het programma staat hier.

Pers briefing
In kleine kring heetten Marit van Egmond, Henk van Harn, Anita Scholte op Reimer en Constantijn Ninck Blok zes genodigde foodjournalisten welkom, waaronder MarketingTribune. Van Egmond vertelt de dag ervoor 4000 collega's van Albert Heijn in de Expo te hebben ontvangen, 'een soort AH familiedag'. Eerder deze morgen was er in het auditorium een sessie met allerlei sprekers over 'Beter Eten', van boer tot foodmarketeer. Hier werden de uitdagingen geschetsts waar o.a. retail mee te kampen heeft of krijgt, zoals de staart van corona, de (hyper?) inflatie, de situatie in de Oekraïne, de stijgende energieprijzen en het feit dat verschillende Nederlandse jongeren minder goed in hun vel lijken te zitten (ook door de afgelopen pandemie). Een miljoen mensen in Nederland leeft onder de armoedegrens in Nederland, zegt Van Egmond. 'Hoe kunnen we die helpen en aansluiten? Dat gaat verder dan te roepen: dit is goedkoop. Of: dit is gezond.'

Duurzaamheid
'Tegelijkertijd streven we naar een duurzamere samenleving, Albert Heijn wil stappen zetten, waarbij eten en drinken bij ons key zijn om op uitdagingen aan te pakken. Dat laten we zien vandaag en morgen op het Beter Eten festival. We zijn pas tien procent onderweg, maar hier zie je het verschil.'
Ze wijst op duurzame relaties met 1100 boeren en telers, soms al generaties lang, waarmee onder andere afspraken over verdienvermogen en lange termijn productie worden gemaakt.


Marit van Egmond

Ze wijst op beter eten als factor die je niet alleen gezonder maakt, maar ook gelukkiger. Bewustwording van de oorsprong van ons eten en drinken kan de verduurzaming ondersteunen. Beter eten is fijn, geeft rust en met aandacht tafelen is een plezierige ervaring. Aanschuiven bij je gezin, familie, vrienden maar juist ook onbekenden verbindt en is volgens Van Egmond een sociaal wapen versus polarisatie in de samenleving.

Aanschuiftafels
Vandaar ook de aanschuiftafels in de Expo-kas. 'Maak eens kennis met een onbekende en laat je verrassen. Terwijl je beter eet', adviseert de ceo enthousiast. Ze verwijst naar haar boek ‘Samen op weg naar beter eten’ dat hier gratis te downloaden is.'Dit festival helpt ons het beter eten verhaal te vertellen', besluit ze. Daarnaast zal dat verhaal via de eigen media zoals Allerhande in print, via de apps, online en via campagnes gaandeweg worden uitgerold en uitgebreid in Nederland. Ninck Blok, directeur Logistiek en Keten, benadrukt aansluitend in de persruimte nogmaals het belang van lange termijn relaties. 'Wij geloven in ketens en in goede verdienmodellen. Nu de veevoerprijzen omhoog schieten, compenseren we die voor de boeren. Boeren moeten veranderen, maar er kan ook iets positiever naar deze beroepsgroep gekeken worden. Samen komen we tot de beste resultaten, goed voor de natuur, de consument en voor de boer.'

Merken van AH
Daar passen geen truukjes bij zoals minder in een verpakking stoppen zodat het lijkt of de prijzen niet stijgen ('krimpflatie'), stelt Ninck Blok. 'Binnen de eigen merken van AH doen we dat niet.' De aanwezigen staan intussen te popelen om de Expo op te gaan. En dat doen we dus ook. Zie hier onder de beeldimpressie.
(PvWK, foto's: AH/PvWK/AB)

BEELDSAFARI

fotografie: Arthur Hoogendijk voor MT

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken