Maura van Styrum van Livekindly Collective: 'Ongelofelijk dat de vleesindustrie nog steeds subsidies ontvangt'

Maura van Styrum van Livekindly Collective: 'Ongelofelijk dat de vleesindustrie nog steeds subsidies ontvangt'
  • Food-en-retail
  • 10 jun 2022 @ 08:00
  • 37257 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijInnovatieFoodMarketing

Maura van Styrum is Brand Manager Benelux bij Livekindly Collective voor de drie plantaardige voedingsmerken LikeMeat, Dutch Weed Burger en Oumph en werkt vanuit hartje Amsterdam met een team van ‘hele gezellige en missiegedreven collega’s. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden.

GEBROKEN
Veel mensen beseffen helaas - nog - niet hoe gebroken ons voedselsysteem is en waarom het urgent is dat wij plantaardige voeding de nieuwe norm maken. De manier waarop dieren worden gebruikt als tussenschakel in plaats van direct de proteïne als grondstof te verwerken in onze voeding, is niet alleen verschrikkelijk voor dieren, maar ook enorm inefficiënt. Zoals we altijd benadrukken: ‘We need to cut out the middleman, this time it's the chicken.’

TROTS
Ik ben er trots op dat we met onze drie nieuwe merken LikeMeat, Dutch Weed Burger en Oumph een positie in distributie hebben kunnen pakken bij de grootste supermarkten. Het blijft uiteraard een competitieve markt en we zijn pas net gestart in Nederland, maar wij zijn overtuigd dat onze mooie merken met unieke positioneringen en producten een grote toevoeging zijn aan het Nederlandse vegetarische assortiment en die energie hebben we goed kunnen overbrengen. Vanaf eind juni liggen dan ook nieuwe producten bij Albert Heijn zoals de Like Chicken Burger van LikeMeat en de SeaSticks van Dutch Weed Burger.

BLUNDER
Je vraagt naar een blunder… eerder in mijn carrière hadden we een project waarvoor we zulke mooie content hebben gecreëerd, maar achteraf hadden we geen budget meer om dit aan mensen te tonen. Erg zonde. Daar heb ik wel van geleerd dat er een goede afweging moet zijn tussen creatie en media. Je kunt wel honderd prachtige assets hebben die een handjevol mensen bereiken, maar dan is het uiteraard beter om te focussen op één knaller van een asset die échte impact maakt.

KLEIN GEBAAR
Naast de geweldige klassiekers van commercials als Calvé, word ik altijd geraakt door de commercials van Een Tegen Eenzaamheid. Erg mooi, pakkend en helder laten zien dat je met een klein gebaar als individu daadwerkelijk een verschil kunt maken.



ERGERNIS
Ik erger me aan merken die zich met hun commercial op een misplaatste, onoprechte en ongepaste manier verbinden aan grotere maatschappelijke uitdagingen en issues die totaal niet gelinkt zijn aan hun merkidentiteit en/of product. Een voorbeeld hiervan is de Black Lives Matter-commercial met Kendall Jenner van PepsiCo.

DURF
Geweldige marketing vind ik bijvoorbeeld het creëren van nieuwe entry points (of rituelen) voor mensen om het merk te proberen of vaker te proberen. Een sterk voorbeeld daarvan is ‘4 uur Cup-A-Soup’. Daarnaast ben ik fan van merken die in hun marketing net wat meer durven dan de rest en daarmee ook dicht bij hun merkidentity blijven waardoor het authentiek is.

Prachtige voorbeelden van het merk Patagonia zijn de Don’t buy this jacket-campagne voor Black Friday en de Vote the assholes out-stunt tijdens de Amerikaanse verkiezingen.

SUBSIDIES VLEESINDUSTRIE
In Nederland zie ik voor marketeers in de duurzame sector het versnellen van gedragsverandering als grootste uitdaging. Hierbij is de sociale norm een grote barrière. Goede productkwaliteit is essentieel binnen deze verandering, zodat de eerste aanraking met plant-based voeding altijd goed is en mensen inzien dat je even lekker kan eten zonder dierlijke proteïne! Daarnaast, voor marketeers in de vleesvervangerscategorie, zijn de subsidies die de vleesindustrie nog steeds ontvangt een giga uitdaging. Ongelofelijk dat dat in deze tijd nog gebeurt. Supermarkten zouden hier, naar mijn mening, meer verantwoordelijkheid in kunnen en moeten nemen.

MEDIACONSUMPTIE
Ik kijk weinig tv. Privé en zakelijk gaat mijn voorkeur uit naar Instagram, maar ik hou erg van offline media, wat minder opdringerig dan online en daardoor vriendelijker.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken