Retail Update Rabo juni 2022 schetst kansen winkelsector
- Food-en-retail
- 9 jun 2022 @ 08:21
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - RetailKlanten
- 9 jun 2022 @ 08:21
- Peter van Woensel Kooy
Doel van de Retail Update is om marketeers en retailers te informeren en daarmee te helpen, te inspireren en te activeren. In deze editie wordt teruggeblikt op recente publicaties van de Rabobank over de retailsector en krijg je prognoses.
De kernpunten van de Retail Update, opgesteld onder supervisie van Olaf Zwijnenburg, Sectormanager Retail, kunnen als volgt worden samengevat:
1. De coronapandemie heeft naast tijdelijke omzeteffecten ook structurele gevolgen. Het consumentengedrag verandert, waarbij een versnelde shift naar online deels een permanent karakter heeft. Het belang van digitalisering en toegevoegde waarde van de winkel wordt steeds groter. Ook duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Het is een 'license to operate' en biedt daarnaast businesskansen;
2. Vijf kernthema’s spelen een centrale rol in de verdere ontwikkeling van de sector. Het gaat om: 1. Fusion (vervagende grenzen met kansen om formules te stretchen), 2. Verticale integratie & Smart data (regie voeren vanuit kennis), 3. Omnichannel & Technologie (klant altijd centraal, naadloos en ‘mobile first’), 4. Samenwerking (samen kom je horizontaal (sector), verticaal (keten) of via platforms verder) en 5. Markt & Concurrentiepositie (concurrentie neemt zowel in B2C, B2B, D2C als C2C toe , shift naar online zet door, onderscheidend vermogen en digitalisering blijven cruciaal). Retailers moeten hierop inspelen en hun strategie aanpassen om kansen te kunnen benutten;
3. De Rabobank ziet diverse voorbeelden in de markt rond deze vijf kernthema’s. Hans Anders groeit door internationale overnames, de Ingka Group investeert drie miljard in winkels en Amac biedt voortaan ‘hybride winkelen’ aan.
Via deze Linkedin-link is de hele pdf met de actuele update kosteloos te raadplegen.
(PvWK, beeld VR bril: Fauxels / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing