Horeca werkt samen om personeelscrisis te keren

Horeca werkt samen om personeelscrisis te keren
  • Food-en-retail
  • 28 jul 2022 @ 11:03
  • 14832 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Partners uit verschillende hoeken van de horecasector richten gezamenlijk het platform mijnhorecabaan.nl op. Aanvullend is vandaag, 28 juli, de campagne gelanceerd om dit initiatief te ondersteunen: There is no experience like bar experience.

Onder andere HMSHost International, Heineken, Coca-Cola, Vrumona, McDonald’s, The Restaurant Company Europe, Bidfood en Bram Ladage slaan de handen ineen om de nationale personeelscrisis aan te pakken.

De campagne laat volgens de initiatiefnemers ‘zien hoe waardevol werken in de horeca is.’

Door te benadrukken dat je meer vaardigheden ontwikkelt dan je in eerste instantie zou denken, wil de sector studenten inspireren om hun carrière deze zomer te starten met een baan in de horeca.

Uitdagingen in de branche vragen om reactie op brancheniveau

In een verklaring zeggen de partijen: ‘Horeca is de plek waar we elkaar ontmoeten en met elkaar verbinden. Tijdens en na de pandemie is de sector hard getroffen. En nu alles na lange tijd weer open is staat de sector voor een nieuwe uitdaging, het enorme personeelstekort. De voornaamste reden waarom de openingstijden in de horeca op dit moment onder druk staan. Doordat dit probleem zich in de hele branche afspeelt, hebben verschillende partijen besloten de handen in een te slaan en zich te verenigen en een nieuwe boost geven om het imago van werken in de horeca te versterken.’

Walter Sib, CEO HMSHost International: ‘Van winkelmanager tot CEO van een multinational, ik kan persoonlijk vertellen dat de ervaring die je opdoet op de vloer van een restaurant ontzettend waardevol is in de directiekamer.

Op dit moment bevindt onze sector zich op een breekpunt; we zijn uit de pandemie gekomen, maar lopen direct tegen enorme personeelstekorten aan.

Door als branche samen te komen, kunnen we gezamenlijk de perceptie van werken in de horeca veranderen en laten zien: horeca-ervaring geeft studenten een voorsprong op de rest van hun carrière.’

Pieter Vissers, directeur Horeca Heineken Nederland: '’Het is weer gezellig druk in de Nederlandse horeca en dat is goed nieuws. Onze mensen komen dagelijks bij horeca ondernemers over de vloer en overal gaat het over hetzelfde, namelijk het enorme personeelstekort. Terwijl het juist nu van groot belang is dat de horeca weer optimaal kan draaien.’

Els Dijkhuizen, Marketing Directeur Heineken: ‘Daarom starten we vanaf eind juli met een nieuwe Heineken campagne, waar we met verschillende partners aan hebben gewerkt, waaronder Coca-Cola en Vrumona. De campagne is gericht op het werven van nieuw personeel en laat op een mooie manier zien dat er zoveel te leren valt in de horeca. Naast het tappen van bier, leer je plannen, samenwerken, beslissingen nemen en prioriteiten stellen. Kortom, mooi en waardevol werk, waar je de rest van je loopbaan iets aan hebt. Want er is tenslotte no experience like bar experience.’

Vacatures in horeca hoger dan ooit

Met meer dan 72.200 horeca vestigingen in Nederland zou je kunnen stellen dat de werkgelegenheid in de horeca een van de meest toegankelijke van het land is. En met meer dan 44.600 horeca vacatures die momenteel kunnen worden ingevuld, is er nog nooit een betere kans geweest om in de horeca te werken.



Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken