Millennials bereid meer te betalen voor voedingsspeciaalzaken
- Food-en-retail
- 7 jul 2022 @ 10:50
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - ContentWinkelen
- 7 jul 2022 @ 10:50
- Peter van Woensel Kooy
Hoewel ook 2022 tot nu toe een goed jaar is voor voedingsspeciaalzaken, is de groei van de consumentenuitgaven in mei (+18 procent) veel minder groot dan in dezelfde periode in 2021, toen sprake was van een groei van 40 procent ten opzichte van mei 2019. Dat blijkt uit transactiedata van ABN Amro.
Tijdens de coronacrisis zat deze sector stevig in de in de lift, mede door de verplichte sluiting van de horeca. Deze groei begint echter af te vlakken, nu de horeca weer open is en consumenten vaker buiten de deur eten. Zo gaven zij in mei van dit jaar in cafés (+28 procent) en restaurants (+19 procent) méér uit ten opzichte van dezelfde maand in 2019. Tegelijkertijd is het volume van voedingsspeciaalzaken in mei met 5,5 procent gedaald in vergelijking met mei 2021. Consumenten kochten dus minder producten, maar tegen hogere prijzen, zodat per saldo meer is uitgegeven dan een jaar eerder.
44 procent consumenten let nog niet op prijzen voedingsspeciaalzaken
Vooralsnog lijkt een groot deel van de consumenten die bij een voedingsspeciaalzaak producten koopt (nog) niet op de inflatie te letten, blijkt uit onderzoek dat ABN AMRO heeft laten verrichten door PanelWizard. Zo geeft 44 procent aan niet op de prijs te letten; in 2017 - toen ABN Amro een vergelijkbaar onderzoek liet verrichten - was dit nog 35 procent. Bovendien geeft zo’n driekwart van deze consumenten aan bereid te zijn om gemiddeld 15 tot 16 procent méér te betalen voor producten van een voedingsspeciaalzaak. ABN Amro benadrukt dat deze bereidheid afhankelijk is van de leeftijd en het inkomen van klanten: hoe ouder de consument, hoe minder deze bereid is meer te betalen. Zo zijn 50-plussers bereid 12 procent meer te betalen, terwijl consumenten tot 40 jaar bijna 18 procent meer willen betalen. Voor consumenten met een hoger inkomen geldt dat liefst 85 procent bereid is 18 procent meer te betalen.
'Ruim een kwart ouderen en helft jongeren is bereid meer te betalen voor online bestellingen'
Hoe lager het besteedbaar inkomen, hoe meer consumenten echter op de prijs letten. Zo geeft ruim één op de tien consumenten aan om deze reden minder vaak naar voedingsspeciaalzaken te gaan dan vóór de coronacrisis. De dalende koopkracht kan er voor zorgen dat consumenten meer aankopen gaan doen bij supermarkten die doorgaans lagere prijzen vragen. 'Het is voor voedingsspeciaalzaken belangrijk dat ze zich onderscheiden van supermarkten, bijvoorbeeld door in te spelen op de groeiende vraag naar ambachtelijke en hoogwaardige producten', vertelt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Retail van ABN Amro.
Online bestelmogelijkheden
'Goede onlinebestelmogelijkheden zijn daarbij cruciaal, juist ook voor ouderen, bij wie de interesse in online bestellen bij speciaalzaken flink is toegenomen de afgelopen jaren. Ruim een kwart van de ouderen en de helft van de jongeren is bovendien bereid voor online meer te betalen. Voor jongeren, die vooral op zoek zijn naar gemak, bieden snelle oplossingen voor diners en lunches en gezonde kant-en-klaarmaaltijden ook veel mogelijkheden.'
(PvWK, beeld: Andrea Piacquadio / Pexels)
Het hele rapport is hier te downloaden.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing