Kruidvat zet vol in op gebruik van minder en beter plastic

Kruidvat zet vol in op gebruik van minder en beter plastic
  • Food-en-retail
  • 6 jul 2022 @ 09:15
  • 20947 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOMarketing

A.S. Watson Health & Beauty Benelux heeft haar MVO-Jaarverslag 2021 gepubliceerd. 'De meeste winst op het gebied van MVO is en blijft te behalen door het gebruik van minder en beter plastic.'

Het jaar 2021 stond volgens de retailketen vooral in het teken van een aantal mooie mijlpalen. Eén van de belangrijkste prestaties van het afgelopen jaar is naar eigen zeggen de introductie van de Pure & Soft luier, de eerste klimaatneutrale luier van Kruidvat, onderdeel van A.S. Watson. 'Hier zijn dan ook flinke stappen gezet, onder meer door een groot aantal eigenmerk verpakkingen te verduurzamen.'

'Klanten kiezen steeds bewuster voor duurzame producten', zegt Ed van de Weerd, CEO van A.S. Watson Health & Beauty Benelux. 'Door deze producten voor iedereen bereikbaar te maken, creëren we een grotere positieve impact. Wekelijks bezoeken miljoenen klanten onze fysieke én online winkels. Door meer keuze te bieden in duurzame en betaalbare producten, maken we steeds meer het verschil. Voor huidige en toekomstige generaties.'

Zo krijgen duurzamere producten– producten die aan duurzaamheidscriteria voldoen zoals vastgesteld in samenwerking met Milieu Centraal- volgens Van De Weerd bij Kruidvat tegenwoordig relatief meer schapruimte. 'Deze producten krijgen ook een opvallende plek in de winkel en zo stimuleren we onze klanten om te kiezen voor duurzamere producten.'

Verpakkingen
Met de introductie van de Kruidvat Pure & Soft luier laat Kruidvat zien dat duurzaam niet duur hoeft te zijn. De luier voldoet aan de strenge eisen van hetEU Ecolabel en FSC, is klimaatneutraal en geproduceerd met 100 procent hernieuwbare elektriciteit. Ook is de verpakking van de luiers voor minstens de helft gefabriceerd met bio-based plastic. In 2021 is daarnaast een groot deel van de eigenmerk verpakkingen van Kruidvat en Trekpleister verder verduurzaamd, in totaal 250 producten ten opzichte van 77 een jaar eerder. Zo zijn ze in 2021 gestart met het dunner en lichter maken van al onze vitaminepotjes. Daardoor is er minder plastic per potje nodig en scheelt dit op jaarbasis uiteindelijk zo’n 40.000 kilo plastic, meldt het rapport van A.S. Watson.

Palmolie
Ook zet A.S. Watson vol in op het gebruik van duurzamere palmolie in haar producten. Inmiddels is 82 procent van de palmolie in eigenmerk producten minimaal mass balance RSPO (RoundTable on Sustainable Palm Oil) gecertificeerd, een stijging van 19 procent ten opzichte van 2020. Van de Weerd: 'Palmolie is een plantaardig olie waar gezien de wereldwijde behoefte, geen goed alternatief voor is. Wij zetten daarom vol in op het gebruik van duurzamere palmolie in onze producten. In 2025 willen we 100 procent minimaal mass balance RSPO gecertificeerde palmolie gebruiken. Dat doel gaan we halen, daar ben ik van overtuigd.'​ ​

Doelstelling A.S. Watson Group verhoogd ​
​A.S. Watson Health & Beauty Benelux is onderdeel van A.S. Watson Group. In 2019 heeft A.S. Watson Group een doelstelling voor de vermindering van de broeikasgasemissies bekendgemaakt om de uitstoot van scope 1 en 2 tegen 2030 ten opzichte van 2015 met 40 procent te verminderen.

Dit doel is eind 2021 met het behalen van 42 procent bereikt. Reden voor A.S. Watson Group om nieuwe emissiereductiedoelstellingen aan te kondigen. Voor Kruidvat ​ betekent dit onder meer dat ze in 2025 50 procent minder uitstoot hebben dan in 2018. Eerder was dit nog 2015, oftewel een verhoging van onze doelstelling met 75 procent.

A.S. Watson Group stelt wereldwijd te streven naar een lagere milieu-impact van haar winkels. Aangezien 74 procent van de broeikasgasemissies van A.S. Watson Group in 2021 voortkwam uit elektriciteitsverbruik, is het doorvoeren van energiebesparende maatregelen een belangrijk aandachtspunt. Hierin staan het verbeteren van de energie-efficiëntie en het gebruik van hernieuwbare elektriciteit centraal. In Nederland en België kopen ze al 100 procent hernieuwbare elektriciteit in. ​ ​
(PvWK)

Lees hier het complete MVO-jaarverslag (52 pag.)

Over A.S. Watson
'A.S. Watson Health & Beauty Benelux bestaat uit de drogisterijketens Kruidvat, Trekpleister en Prijsmepper. De keten is onderdeel van de A.S. Watson Group. De A.S. Watson Group is in 1841 in Hong Kong opgericht. Met 16.400 winkels, 130.000 medewerkers en 12 merken in 29 markten, is zij de grootste internationale health & beauty retailer ter wereld. De A.S. Watson Group maakt deel uit van CK Hutchison Holdings Limited. Deze multinational richt zich op vier kernactiviteiten – havens en gerelateerde diensten, retail, infrastructuur en telecommunicatie - in meer dan 50 landen. Zie voor meer informatie kruidvat.nl/mvo.'

(bron: Kruidvat / ASW)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken