Martijn Rommertz van Mycosan: 'Ik erger me aan commercials waarin bekende Nederlanders een rol in spelen'

Martijn Rommertz van Mycosan: 'Ik erger me aan commercials waarin bekende Nederlanders een rol in spelen'
  • Food-en-retail
  • 15 aug 2022 @ 08:00
  • 19979 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • RetailMarketingInterview

Martijn Rommertz is Brand Manager Mycosan bij Serrix. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Met deze campagne creëren we op ludieke wijze awareness voor voetschimmel.’

ABERDEEN
Ik ben geboren in Aberdeen, Schotland en heb een groot deel van mijn jeugd doorgebracht in het Verenigd Koninkrijk in Lowestoft en Aberdeen. Ik heb gestudeerd aan de VU in Amsterdam en ben momenteel woonachtig in het bruisende Haarlem.

VLOOIEN EN TEKEN
Na mijn studie heb ik eerst een half jaar marketingstage gelopen bij VNU Media, daarna bij een start-up gewerkt om toen januari 2012 te beginnen als (junior) Product Manager bij Merial. Ik was daar verantwoordelijk voor het merk Frontline, vlooien- & tekenbestrijding voor honden en katten. Merial werd op een gegeven moment overgenomen door Sanofi en enige jaren later verkocht Sanofi zijn Animal Health-divisie aan Boehringer Ingelheim (2017). Sinds augustus 2021 ben ik werkzaam voor Serrix, een Consumer Health Company gevestigd aan de Herengracht te Amsterdam, waar we met een klein en hecht team werken aan de ontwikkeling, verkoop en marketing van gezondheidsproducten voor consumenten.

VOETSCHIMMELS EN KALKNAGELS
Serrix, opgericht in 2007 door Ruben Visser, is merkeigenaar van de merken Mycosan (cremes voor voetschimmels en kalknagels), SoreFix (koortslipcreme) en Donttellmum (huidverzorging). De distributie heeft Serrix sinds januari 2022 voor Nederland weer in eigen handen. Het merk Mycosan is sinds 2018 het nummer 1 merk op het gebied van kalknagels in Nederland. De 100 procent klinisch bewezen producten worden verkocht in onder andere Kruidvat, Trekpleister, Etos, DA en Albert Heijn.

KNIPOOG
We werken bij Serrix met een knipoog aan leuke, creatieve en impactvolle campagnes die bijdragen aan de groei van het merk en de categorie. We helpen consumenten zich goed te voelen en er goed uit te laten zien, om zo meer uit het leven te halen. De Steek je middelteen op tegen voetschimmel-campagne past daar helemaal bij. Meer dan de helft van alle Nederlanders krijgt er weleens mee te maken en veel mensen blijven er onnodig lang mee rondlopen, terwijl het over het algemeen goed is te behandelen. Met deze campagne creëren we op ludieke wijze awareness voor voetschimmel. Mycosan biedt een oplossing die de schimmels die voetschimmel veroorzaken doodt en biedt directe verlichting van jeuk. De campagne start in week 33 met OOH rondom verkooppunten in alle grote steden en wordt online ondersteund op social media.


WHAT’S IN A NAME?
Iets wat ik altijd moet uitleggen is de naam van mijn merk: Mycosan. Mycose(n) of schimmelziekten zijn infecties veroorzaakt door parasitaire schimmels. Onychomycose is dan weer een schimmel van de nagels. De naam is, als je het weet, dan ook logisch gekozen.

TROTS
Waar ik trots op ben is dat ik bij mijn tijd als Product Manager bij Merial, Sanofi en Boehringer, het merk Frontline qua omvang en winstgevendheid hoog heb weten te houden, ondanks een zeer competitieve en dynamische markt. Verder vind ik het enorm gaaf dat ik in mijn korte tijd bij Serrix met Mycosan bij Kruidvat drie nieuwe producten heb gelanceerd en dat we onze nummer 1-positie in de categorie Kalknagel in Nederland hebben weten te verstevigen.

BLUNDER
Een blunder? Toen ik bij Merial werkte, heb ik een keer een winactie gedaan met terrasverwarmers van Boretti. Deze werden per abuis bij ons met een grote vrachtwagen op kantoor afgeleverd in plaats van ons magazijn. De hele parking stond ineens vol met verwarmers. Gelukkig zat er een transport- en overslagbedrijf in de buurt die snel onze lading kon ophalen en stallen.

KERST
Wat hier niet zo specifiek leeft, maar wel in het VK, is de jaarlijkse strijd om de beste kerstcommercial. Of het nu John Lewis, Marks & Spencer, Sainsbury’s, et cetera is, kosten nog moeite worden gespaard. Veelal lenen bekende artiesten zich voor de muziek, waarna ze er zelf ook nog eens een kersthit ermee scoren. Een favoriete van mij is die van John Lewis uit 2013 getiteld The Bear and the Hare, met een prachtige cover van Somewhere only we know van Keane, gezongen door Lily Allen. Een klassieker die voor mij precies de juiste snaar raakt.



ERGERNIS
Ik erger me daarentegen vooral aan commercials waarin bekende Nederlanders een rol in spelen. Denk aan Rene Froger (Eyelove), Henny Huisman (Meubelzorg), Robert Doornbos (Prominent) en ik denk, zoals velen met mij, de gokreclames. Uit het niets kwamen ze allemaal tevoorschijn. De ene bekendheid na de andere met allemaal dezelfde slechte boodschap: gokken en hoe simpel en eenvoudig dat het kan en gaat. Wat ze alleen niet benadrukken is dat ‘het huis altijd wint’ en de verslavingsgevoeligheid.

GOED BEZIG
Nike is al jaren goed bezig qua marketing, weet vrijwel iedereen te bereiken in de customer journey, is relevant en inclusief en overal om je heen kom je de producten tegen. En dan hebben we het even niet over dat enorme budget…

FRUSTRATIE
Frustreren is een groot woord, maar elke vorm van ‘-washing’ is storend. Veel bedrijven maken zich er helaas schuldig aan. Ze misleiden de consument over hun bijdrage aan de maatschappij.

UITDAGING
De wereld om ons heen is continu in beweging, daar ligt voldoende uitdaging voor marketeers. Hoe kan ik in een dynamische wereld zo goed mogelijk mijn doelgroep bereiken op het juiste moment in de customer journey gebruikmakend van de juiste touchpoints en met een relevante boodschap. Tegelijkertijd denk ik ook dat het belangrijk is om de focus te bewaren. Ga uit van je eigen kracht en focus op zaken waar je goed in bent en impact kunt maken, dan bereik je meer dan wanneer je probeert alles tegelijk te doen.

LOVEBRAND
Mizuno is mijn favoriete merk. Ik heb er zelf een heerlijke golfset van en alles eraan is perfect. Het ontwerp, gebruikte materiaal en het ultieme balgevoel bij impact. Het merk, van origine Japans, is begonnen met honkbalkleding om de Amerikaanse sport bekend te maken in Japan. Nu maakt het een zeer uiteenlopende range aan producten voor diverse sporten.

MEDIACONSUMPTIE
In de ochtend en zodra ik thuiskom kijk ik als eerste het NOS Journaal. Verder de bekende social media zoals LinkedIn, Instagram, TikTok en Facebook. Zo blijf je toch een beetje op de hoogte van trends. Verder heb ik zelf of met vrienden/familie abonnementen op zowat alle streamingsdiensten, al kijk ik daar maar weinig naar. Ik zet regelmatig een honkbalwedstrijd op via Major League Baseball TV. Af en toe als ik in de auto zit en wat langer moet rijden, luister ik naar een podcast. Momenteel kijk ik naar het nieuwe reisprogramma van James May, voorheen bekend van Top Gear en The Grand Tour, op Amazon Prime. Hij heeft eerder een reisprogramma gemaakt over Japan. Gewoon goed gemaakte televisie, met humor en daarnaast nog – deels - informatief ook.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken