Omzet detailhandel hoger in Q2, volume lager
- Food-en-retail
- 16 aug 2022 @ 09:15
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 16 aug 2022 @ 09:15
- Michiel van Zaane
De detailhandel zette in het tweede kwartaal van 2022 ruim 3% meer om dan in hetzelfde kwartaal in 2021. De hogere omzet heeft te maken met hogere prijzen, het volume (omzet minus prijsstijgingen) nam met ruim 3% af. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel.
In de foodsector was de omzet bijna 3% hoger ten opzichte van een jaar eerder. De prijzen namen de afgelopen kwartalen flink toe, het volume lag ruim 5% lager. Zowel supermarkten als speciaalzaken, zoals slagerijen en kaaswinkels, zetten meer om terwijl de volumes daalden.
Meer omzet non-food
De non-foodsector zette 6% meer om dan in het tweede kwartaal van 2021. Het volume was vergelijkbaar met een jaar eerder. Binnen de non-foodsector waren grote verschillen tussen de branches. Vooral kledingwinkels en schoenenwinkels boekten grote omzetstijgingen. Meubelzaken, doe-het-zelfwinkels en winkels in consumentenelektronica en in witgoed zetten juist minder om dan vorig jaar. De volumes in deze branches daalden in het tweede kwartaal met 9 tot 13%.
Online omzet daalt
In het tweede kwartaal van 2022 was de online omzet van de detailhandel 10% lager dan een jaar eerder. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de multichannelers, was 11% lager. Pure webwinkels zetten 9% minder om.
Toename faillissementen
In het tweede kwartaal van 2022 werden in de detailhandel 46 faillissementen uitgesproken. Dit is 21% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder, toen er 38 faillissementen waren. Het aantal faillissementen is wel lager dan in de periode voor de coronapandemie.
Personeelstekort stijgt
Aan het begin van het derde kwartaal van 2022 gaf 41% van de detaillisten aan dat personeelstekort de belangrijkste belemmering is voor de bedrijfsvoering. In het tweede kwartaal gaf ook al 39% van de detailhandelaren dit aan, maar ten opzichte van het begin van 2022 is het percentage verdubbeld.
Ondernemers meest pessimistisch in 8 kwartalen
Stijging prijzen verwacht
53% van de detailhandelaren verwacht dat verkoopprijzen de komende drie maanden toenemen, 1% verwacht een prijsafname. Per saldo is dit minder dan een kwartaal eerder, toen 62% een stijging voorzag en 2% een daling.
Over de ontwikkeling van het economisch klimaat zijn ondernemers overwegend negatief. Per saldo 15% van de detailhandelaren verwacht een verslechtering in de komende drie maanden. De ondernemers zijn hiermee pessimistischer over het economisch klimaat dan in de voorgaande 8 kwartalen.
Grafieken: CBS.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing