Stephan van Ee van Vrumona: 'Het is onze ambitie 75 procent van ons volume suikervrij te maken'

Stephan van Ee van Vrumona: 'Het is onze ambitie 75 procent van ons volume suikervrij te maken'
  • Food-en-retail
  • 24 aug 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • FoodInterviewMarketing

Stephan van Ee is Marketing Director bij Vrumona en voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.

VOORSTELRONDJE
Ik ben getrouwd, vader van drie jonge kinderen, woon in Zeist en ik werk bij Vrumona in Bunnik. Ik heb geen bijzondere hobby’s, kan niet goed koken en loop ook geen triatlons. Wel houd ik van de ‘normale’ dingen des levens zoals lekker eten & drinken, sporten en ontspannen. Van jongs af aan wilde ik al FMCG-marketeer worden en dat is wat ik daarom tot nu toe heb gedaan bij P&G, Red Bull en sinds drie jaar bij Vrumona.

GELE KRATJES
Wat ik altijd moet uitleggen over mijn baan? Wat Vrumona überhaupt is hahaha, namelijk ‘een frisdrankbedrijf uit Bunnik, 100% dochter van Heineken en een mix heeft van eigen merken zoals Royal Club, Crystal Clear, Sisi en Sourcy maar ook in licentie Pepsi, 7Up en Rivella produceert en vermarkt.’ Bekt niet zo lekker op feesten en partijen. Gelukkig kennen veel mensen het van ‘die opgestapelde gele kratjes langs de A12’.

TROTS
Nederlanders drinken graag frisdrank en dat is, als je er teveel van drinkt, niet gezond. Je zou kunnen zeggen dat Vrumona een onderdeel van het probleem is. Ik ben echter trots op het idee dat we ook onderdeel kunnen zijn van de oplossing door volledig te focussen op suikervrije frisdrank. Daar waren we als challenger in de markt de eerste in en nu is 60% van ons volume al suikervrij met de ambitie om dit op te schroeven naar 75%. Ik houd van bedrijven die challenger zijn qua marktpositie, maar zich als marktleider durven te gedragen. Dat heb ik bij mijn vorige werkgever Red Bull ervaren en merk ik nu ook bij Vrumona. Binnen het marketingteam zeg ik altijd dat wij de beste marketeers van Nederland kunnen zijn. Het gaat namelijk niet om hoe groot je merk of je budget is, maar om hoe goed je toepast wat er geschreven is over effectieve marketing, aangevuld met een goede dosis creativiteit en durf.

BLUNDER
Eén van de grootste valkuilen is om verliefd te worden op een schitterend conceptueel idee dat in de praktijk uiteindelijk niet simpel uitlegbaar is en dus vooral een leuk idee blijft. Een voorbeeld van jaren geleden bij P&G was een multibrandactivatie voor Albert Heijn als spin-off van P&G’s Olympische Spelen-campagne Gouden Veters voor Gouden Meters. Het idee was dat elke ‘meter’ die een kind kan sporten een ‘gouden meter’ is in de ontwikkeling van het kind. Echter, er zijn 170.000 kinderen die niet kunnen sporten omdat hun ouders daar geen geld voor hebben. Bij aankoop van P&G-promoties kreeg je één paar Gouden Veters, waarmee je, door deze te dragen, kon laten zien dat je het belangrijk vindt dat kinderen kunnen sporten én per paar gouden veters werd er een bedrag aan het Jeugdsportfonds gedoneerd. Hoe oprecht en mooi het doel ook was, in de praktijk bleek het te lastig voor shopper. Die is gewoon boodschappen aan het doen, grotendeels op de automatische piloot en zag vooral wasmiddelpromoties met daarnaast dozen met gouden veters. In zo’n korte periode bleek de boodschap, het doel en het middel te complex. Een ouderwets lesje in dingen simpel houden en denken vanuit de consument en shopper!

PIETERTJE
Een leuke commercial? Pietertje van Calvé! Niet alleen vanwege de consistentie, maar omdat werkelijk elke seconde goed getimed en grappig is, met als hoogtepunt ‘Pietertje, kom maar efkes wisselen jongen’.



KOPIE
Een commercial waar ik me aan erger? Die nieuwe van Dubbelfriss met Churandy Martina, omdat het een kopie is van de Sisi-campagne met Churandy een paar jaar geleden 😊



ZEEMAN
Goede marketing is simpele, consistente marketing met een relevante, opvallende, eigen identiteit. Het is al zo vaak benoemd, maar ik sluit me graag aan in de rij van Zeeman-liefhebbers.

STORYTELLING
Paul van Kuilenburg, strategy director bij bureau Alfred International, schreef eind 2021 een column over ‘vlakke reclame’, waarin een compilatie zat van wat hij noemt ‘reclamecampagnes met voice-over-monologen die puntsgewijs de briefing opsommen. Ondersteund door montages van losse beeldfragmenten die verschillende doelgroepen tonen. Op ritmische muziek. En eventueel nog met een hip filtertje erover, als er jongeren aangesproken moeten worden’. Hij memoreert bovendien naar de tijden dat een reclame vaak een pakkend verhaaltje met een plot was, échte storytelling. Bij Vrumona proberen we dit laatste nog steeds na te streven, getuige bijvoorbeeld de nieuwste commercials van Rivella, Sisi, Vitaminwater en Royal Club.

UITDAGING
Langetermijndenken en handelen. Zeker in de huidige economische tijden is de druk op de P&L hoog, wat kortetermijnhandelen in de hand werkt. Als marketeers moeten we het belang van een lange termijn, consistente merkstrategie top-of-mind bij onze boards houden. Blijf investeren in merken en laat je niet verleiden tot het verzwaren van kortetermijntactics als promoties ten koste van langetermijninvesteringen in het bouwen van merken.

GIRAV
Mijn favoriete merk? Girav! Ik ben 1,95 en 80 kilo. Lang en dun dus 😊. Dat zorgt ervoor dat veel standaardmaten bij mij ofwel mooi aansluiten maar te kort zijn ofwel lang genoeg zijn maar veel te wijd. Girav biedt T-shirts, polo’s en overhemden waarbij je de normale maat combineert met een lengtemaat. Ik kan bijvoorbeeld kiezen voor een T-shirt in de maat S met lengtemaat XL wat voor een perfecte pasvorm zorgt. Het mooie voor mij is dat dit een écht werkende oplossing voor een concreet probleem is dat ik ervaar. Daarnaast zie ik dat Girav de laatste jaren grote stappen maakt in een consistente merkuiting, user experience en brand awareness door middel van campagnes. Top gedaan!

PODCASTS
Ik luister relatief vaak naar podcasts; rustgevend, verrijkend en bovendien heel gemakkelijk te consumeren tijdens bijvoorbeeld een wandeling of een autorit. Ik ben dan ook zeer benieuwd welke advertentiemodellen binnen podcasts gaan ontstaan! Ik ben volger van het eerste uur van Zelfspodcast en vind het gaaf om te zien hoe founders Jaap Reezema en Sander Schimmelpenninck altijd duidelijk zijn geweest over de noodzaak voor advertentiemodellen omdat de schoorsteen simpelweg moet roken. Zij hebben het aangedurfd daarmee te testen, ondere andere met onze vrienden van Coca-Cola.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken