TNO en WUR onderzoeken eetgedrag op Lowlands

TNO en WUR onderzoeken eetgedrag op Lowlands
  • Food-en-retail
  • 22 aug 2022 @ 11:44
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekKlanten

Van lekker eten samen met vrienden kun je blij worden. Maar wat je eet is ook belangrijk voor bijvoorbeeld je gezondheid en het milieu. In dit kader deed TNO in samenwerking met WUR onderzoek onder festivalgangers naar eetgedrag, nu en in de toekomst.

Zijn voedselkeuzegedrag en de smaakbeleving van de festivalgangers te beïnvloeden? TNO deed in samenwerking met WUR onderzoek (N=250) naar eetgedrag, nu en in de toekomst. Hoe beleef je eten op een driedaags festival? Smaakt iets nog wel lekker als je weinig hebt geslapen of de hele dag naar muziek hebt geluisterd en hebt gedanst? Met wie eet jij het liefst samen? En denk je dat we in 2050 met 10 miljard mensen nog hetzelfde eten als vandaag? 

Bites & Beats
Lowlands, het grootste muziek outdoor festival van Nederland, was terug en TNO maakte deel uit van de line-up! Naast het zien optreden van hun favoriete bands en DJ's, konden festivalgangers deelnemen aan het real-life wetenschappelijk experiment 'Bites & Beats: Food for the Future '

Het onderzoek draait om de vraag of we het voedselkeuzegedrag en de smaakbeleving van de festivalgangers konden beïnvloeden en wat zijn de waarden en normen in relatie tot ons voedselpatroon? Al onze zintuigen hebben een effect op de manier waarop we onze wereld beleven. Zo smaken chips verser als je een krakend geluid hoort. Kunnen we dit gebruiken om het voedselkeuzegedrag en de smaakbeleving van de festivalgangers te beïnvloeden?

Waarden en normen rond voedsel
Kunnen we bezoekers verleiden (nudgen) tot een duurzame keuze door informatie aan te bieden via verschillende zintuigen (zien, horen, voelen, ruiken, proeven)? Vinden vleeseters een vegetarische snack best lekker als denken dat ze vlees eten? Kan het geven van objectieve informatie de voedselkeuze en smaakbeleving beïnvloeden, en versterkt of verzwakt dit de zintuigelijke effecten? En hoe hangt ons eetpatroon samen met onze waarden en normen? Om gewenst gedrag tot een maatschappelijke beweging te maken is het namelijk belangrijk de waarden en normen te vinden die mensen met verschillende sociaal‐culturele achtergronden met elkaar verbinden.

In totaal deden 250 festivalbezoekers (waaronder minister Robbert Dijkgraaf van OCW) mee aan het onderzoek, zij aten ieder 1 a 2 al dan niet vegetarische hotdogs  en wat blokjes tofu,  hun huidgeleidingsrespons werd gemeten met een wearable, en zij vulden allemaal een uitgebreid vragenformulier in. Over enkele maanden zal blijken wat de resultaten zijn.

In dit project werkt TNO samen met de bedrijven Kikkoman en Unilever en met universiteit Wageningen UR (WUR).

(PvWK)

foto boven: Minister Robbert Dijkgraaf van OCW deed mee aan het onderzoek gezonde en duurzame voeding (foto TNO)

Over TNO
'De Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek TNO is een onafhankelijke onderzoeksorganisatie. Wij verbinden mensen en kennis om innovaties te creëren die de concurrentiekracht van bedrijven en het welzijn van de samenleving duurzaam versterken. Dat is onze missie en daar werken wij, de ruim 3500 professionals van TNO, dagelijks aan. We werken, samen met partners, gericht aan transities in negen maatschappelijke domeinen die we samen met onze stakeholders hebben geïdentificeerd. Kijk voor meer informatie op www.tno.nl'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken