Wakker Dier maakt nominaties Liegebeest 2022 bekend
- Food-en-retail
- 16 aug 2022 @ 08:31
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 16 aug 2022 @ 08:31
- Michiel van Zaane
Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft 16 augustus de vijf kandidaten bekend gemaakt voor de Liegebeestverkiezing van 2022. Het gaat om de ‘Boeren houden van koeien’ commercial, de ‘eerlijke ingrediënten’ van Van Dobben, de ‘vrije’ kalfjes van Plus, de ‘natuurlijk’ gekweekte tilapia van Jumbo en ‘optimaal welzijn’ in de geitensector.
Met de Liegebeestverkiezing wil Wakker Dier de volgens haar jokkende en misleidende uitspraken over dierenwelzijn aanpakken. Volgens de organisatie houden mooie praatjes consumenten voor de gek en verstoren de markt voor écht diervriendelijkere producten. Met de verkiezing houdt Wakker Dier bedrijven en consumenten scherp. Op 6 september wordt de winnaar bekend gemaakt.
‘Eerlijk’ dierenleed
Van Dobben pocht volgens Wakker Dier op verpakkingen over ‘eerlijke ingrediënten’. Opvallende woordkeuze voor vlees van kalfjes die zonder moeder, op een rooster, zo snel mogelijk worden vetgemest. Of net zo eerlijk: plofkip. Een doorgefokt dier, levend in propvolle stallen en in amper zes weken al klaar voor de kroket. Anne Hilhorst, directeur Wakker Dier: ‘Dat noemen wij geen eerlijke ingrediënten, maar gepaneerd dierenleed.’
Boeren houden van koeien
‘Boeren zorgen goed voor hun koeien’ klinkt het in de commercial gemaakt door de jonge boerenvereniging van Nederland. Beelden van gezonde koeien, lekker in de wei. Een veel te rooskleurig beeld, volgens Wakker Dier. Een kwart van de koeien komt nooit buiten en veel koeien zijn ziek. Zo heeft jaarlijks meer dan de helft last van ontstekingen aan de klauw (voet) en bij een kwart is de uier pijnlijk ontstoken. Hilhorst: ‘Veel boeren zorgen vooral goed voor hun eigen hachje.’
Boerentrots: opgesloten kalfjes
Plus Boerentrots kalfsvlees is niets om trots op te zijn, stelt Wakker Dier. Volgens de supermarkt kunnen de kalfjes ‘vrij rondlopen’, en ‘zelf bepalen of ze willen staan, lopen, liggen, spelen of slapen’. Maar wel in een dichte stal en in hun eigen poep, met slechts 1,8 m2 leefruimte per kalf. De enige keer dat de kalfjes buiten komen is op weg naar de slacht.
Onnatuurlijk gekweekt
Op de website stelt Jumbo dat hun tilapia wordt gekweekt in een omgeving waar ‘zoveel mogelijk natuurlijk gedrag wordt gestimuleerd’. In feite worden ze gekweekt met een hoge dichtheid in een vervuild meer, volgens Wakker Dier. Met meer dan 33 vissen per kubieke meter. Als ze deze ‘natuurlijke’ omstandigheden al overleven, worden ze vervolgens vaak onverdoofd geslacht.
‘Optimaal welzijn’ van de geit
De geitensector spreekt in de campagne ‘ontdek de geit’ over ‘optimaal welzijn’ van de Nederlandse geiten. Opvallend, want er is veel mis in de sector, stelt Wakker Dier. Veel babygeitjes overlijden binnen twee weken, onder andere door slechte zorg. Hun moeders komen nooit buiten en mogen nooit klimmen, een basisbehoefte voor een geit. Hun leven is verre van optimaal.
Wakker schudden
Met de Liegebeestverkiezing ontmaskert Wakker Dier bedrijven die consumenten voor de gek houden over dierenwelzijn. De verkiezing is effectief gebleken. Ieder jaar kondigt een deel van de kandidaten aan hun producten te verbeteren of te stoppen met mooie praatjes. In 2021 werd de Keurslager uitgeroepen tot grootste Liegebeest en in 2020 won ‘plofkipgigant’ Kloeke Kip.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing