Albert Heijn en Resto VanHarte nodigen klanten uit voor verbindende buurtdiners
- Food-en-retail
- 30 sep 2022 @ 08:57
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingMVO
- 30 sep 2022 @ 08:57
- Peter van Woensel Kooy
Tot en met 6 oktober 2022 vindt de Week tegen Eenzaamheid plaats. Tijdens deze week brengen Albert Heijn en sociaal buurtrestaurant Resto VanHarte mensen met elkaar in verbinding aan de eettafel.
De Week is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Op zo’n 50 locaties door het hele land organiseren zij samen gezellige ontmoetingsdiners voor de buurt. Albert Heijn verzorgt hierbij de boodschappen, helpt mee om mensen die een gevoel van eenzaamheid ervaren, uit te nodigen voor de diners en maakt het mogelijk hen gratis aan te laten schuiven.
Steeds meer eenzaamheid in Nederland
Ruim 47 procent van de volwassenen voelt zich eenzaam, blijkt uit de meest recente Gezondheidsmonitor Volwassenen van het RIVM, GGD en CBS (zie link 1 onderop). In 2016 was dat nog 43 procent. In de samenleving die steeds individualistischer wordt, vormt eenzaamheid een grote bedreiging. Ook corona heeft een flinke impact gehad op het sociale leven. Onderzoek van Amsterdam UMC en GGZ Centraal (zie link 2 onderop) toonde aan dat van de ruim 1,4 miljoen 75-plussers in ons land, ruim 400.000 mensen, zich eenzaam voelen - ook na de coronapandemie. Een sterk gevoel van eenzaamheid kan gezondheidsklachten tot gevolg hebben zoals depressie en angst, maar ook slaap- en geheugenproblemen en zelfs hart- en vaatziekten.
Polle Janssens, directeur Resto VanHarte, zegt: 'Iedereen kan zich op een bepaald moment in het leven eenzaam voelen. En we weten dat het kwetsbaar voelt om daar voor uit te komen. Bij Resto VanHarte brengen we op een laagdrempelige manier mensen met elkaar in verbinding aan de eettafel. In onze Resto’s ontstaan gesprekken en vriendschappen. Het moeilijkste is die eerste stap te zetten om eens bij een Resto aan te schuiven. Daarom helpt Albert Heijn ons tijdens de Week tegen Eenzaamheid om hun klanten met gevoelens van eenzaamheid uit te nodigen om eens gezellig bij ons te komen eten. Zo vergroten we de sociale netwerken en verkleinen we de kans dat mensen ongewenst alleen aan tafel gaan.'
Albert Heijn nodigt klanten uit voor diners
Tijdens de Week tegen Eenzaamheid plaatst Albert Heijn in vijf winkels in Amsterdam, Alkmaar, Ede, Venlo en Enschede aanschuiftafels. In deze pop-up restaurantjes laten medewerkers van Resto VanHarte en Albert Heijn klanten onder het genot van een hapje en een drankje kennismaken met de formule van Resto VanHarte. Elke winkel deelt daarnaast een aantal dinerbonnen uit om mensen met gevoelens van eenzaamheid uit te nodigen om een keer kosteloos mee te eten bij Resto VanHarte.
Net als Resto VanHarte is Albert Heijn lid van de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid. Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie bij Albert Heijn, zegt: 'Albert Heijn zet zich in voor een gezonder, duurzamer en socialer Nederland. Samen eten zorgt voor meer aandacht voor het eten en voor elkaar. Maar helaas eten veel mensen regelmatig nog alleen terwijl ze dat liever niet willen. Wij helpen te verbinden met eten en drinken door in samenwerking met Resto VanHarte mensen samen te brengen. Door hen uit te nodigen voor een diner bij Resto VanHarte brengen we hen in contact met buurtgenoten, zodat ze hun sociale netwerk kunnen uitbreiden en samen kunnen genieten van eten.'
Diners doneren met Mijn AH Miles
Naast de diners die Resto VanHarte samen met Albert Heijn organiseert, kunnen ook klanten een steentje bijdragen aan een sociale samenleving. Vanaf deze week kunnen klanten die Mijn AH Miles sparen deze doneren voor diners bij Resto VanHarte. Een donatie van 1600 Miles staat gelijk aan een diner voor één persoon. Met deze donaties kan Resto VanHarte nog meer diners mogelijk maken voor mensen die behoefte hebben aan een avond gezelligheid.
Iedereen is van harte welkom
Iedereen is van harte welkom om mee te eten of om mee te helpen tijdens de Resto VanHarte diners. Reserveren is verplicht. Dit kan via www.restovanharte.nl of via 0900 900 3030 (maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur), tipt de organisatie.
(PvWK, foto: Albert Heijn)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Week tegen Eenzaamheid
- Albert Heijn
- Resto VanHarte
- VWS
- CBS
- GGZ
- Johan van der Zanden
- sociaal buurtrestaurant
- Polle Janssens
- eettafel
- UMC
- GGD
- mensen
- Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport
- RIVM
- verbinding
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing