Jumbo nu volledig over naar kip met Beter Leven keurmerk
- Food-en-retail
- 12 sep 2022 @ 14:26
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodConcepten
- 12 sep 2022 @ 14:26
- Peter van Woensel Kooy
Met ingang van deze week is al het verse kippenvlees bij Jumbo voorzien van minimaal het 1 ster Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming.
Het Jumbo-nieuws samengevat:
- Versnelde overgang van Nieuwe Standaard Kip naar 1 ster Beter Leven kip
- Verse kip met 1 ster Beter Leven keurmerk afkomstig van 120 Nederlandse pluimveehouders
- Begin 2023 zijn alle huismerkproducten met kip 1 ster Beter Leven gecertificeerd
Verse kip met het 1 ster Beter Leven keurmerk is volgens Jumbo afkomstig van circa 120 Nederlandse pluimveehouders, met wie Jumbo een langdurige samenwerking is aangegaan. De kip is in het schap dan ook te herkennen aan het 'van Dichtbij' logo op de verpakking. De overstap op diervriendelijker geproduceerde verse kip met het 1 ster Beter Leven keurmerk stond aanvankelijk gepland voor 2023. De voorbereidingen op de overgang verliepen dermate voortvarend, dat Jumbo de introductie van het nieuwe aanbod vervroegt.
De overgang naar 1 ster Beter Leven kip is een belangrijke stap in de verdere verbetering van de leefomstandigheden van kippen en volgt logisch op de Nieuwe Standaard Kip (NSK) waarmee Jumbo in 2014 een nieuwe standaard zette op het gebied van dierenwelzijn van kippen. Frances Franken, Commercieel directeur bij Jumbo, is blij met de versnelde introductie van 1 ster Beter Leven kip in het Jumbo schap: 'Dat we al eerder dan gepland de overstap kunnen maken voor alle verse kipproducten, is voor een belangrijk deel te danken aan de pluimveehouders en onze leveranciers, met wie we al lange tijd samenwerken. Zij hebben zich flink ingespannen om deze versnelling mogelijk te maken en daar zijn we trots op. Dit is een goed voorbeeld van hoe we in nauwe samenwerking met onze partners ons assortiment stap voor stap verbeteren.'
Alle kip, 1 ster Beter Leven kip
Ook andere producten worden de komende tijd voorzien van het 1 ster Beter Leven keurmerk, zoals maaltijdsalades en klant-en-klaarmaaltijden waarin kip wordt verwerkt. Jumbo streeft ernaar dat begin 2023 álle producten met kip van het Jumbo Huismerk Beter Leven-gecertificeerd zijn. Een aantal producten, zoals voorgesneden vleeswaren, tapas en diepvriessnacks, is overigens al enige tijd voorzien van het 1 ster Beter Leven keurmerk.
Betere leefomstandigheden
De 1 ster Beter Leven kippen beschikken onder meer over extra leefruimte en overdekte uitloop. Marijke de Jong, programmamanager bij de Dierenbescherming: 'Dit is fantastisch nieuws, in de eerste plaats voor de dieren. Zij krijgen een prettigere leefomgeving. We zijn blij dat Jumbo haar ambitie kracht bijzet en deze versnelling doorvoert. De pluimveehouderij van Jan Quirijnen beschikt al enkele jaren over het Beter Leven keurmerk en gaat nu kip leveren aan Jumbo. Quirijnen: "De kuikens groeien minder snel; dat is een mooie ontwikkeling die hun welzijn ten goede komt. Het is prachtig te zien hoe de kuikens uitgroeien tot sterke hennen en hanen die goed in de veren zitten. Dit is een mooie manier van dieren houden en echt iets om trots op te zijn.'
Samenwerking in de keten
De samenwerking tussen Jumbo en de Nederlandse pluimveehouders richt zich op de lange termijn. Dit is onderdeel van de integrale ketensamenwerking die Jumbo nastreeft voor al haar versketens. De langetermijnsamenwerking biedt boeren en telers perspectief, ruimte om te innoveren en te verduurzamen, én een gezond verdienmodel. Om de samenwerking te versterken, staat Jumbo in nauw contact met het programma Waardecreatie in Ketens (WiK), dat is geïnitieerd door LTO Nederland. Binnen dit programma werken supermarkten, verwerkers, en boeren en tuinders samen aan het verder versterken van de ketens.
(PvWK, foto boven: Pluimveehouderij van Jan Quirijnen, bron: Jumbo)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing