Oma's Soep versus eenzaamheid met festival voor ouderen
- Food-en-retail
- 23 sep 2022 @ 08:01
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MVOMarketingDoelgroepen
- 23 sep 2022 @ 08:01
- Peter van Woensel Kooy
Vanwege de Nationale Week tegen Eenzaamheid organiseert stichting Oma’s Soep een festival om het leven te vieren met ouderen. Tijdens de eerste editie van Oma’s Festival komen jong en oud samen en staat verbinding tussen beide generaties centraal.
Dit concept sluit aan bij de stichting haar missie om eenzaamheid de wereld uit te helpen.
'Een festival houdt de ouderen jong'
Eenzaamheid onder ouderen is een groot en groeiend probleem. Bijna de helft van alle ouderen in Nederland (1,4 miljoen mensen) voelt zich regelmatig eenzaam. Met dit landelijke evenement wil Oma’s Soep bewustzijn creëren voor eenzaamheid onder ouderen. Het is de eerste keer dat de stichting een festival organiseert.
'Het organiseren van een festival voor ouderen is vrij uniek. Daarom willen wij ze laten ervaren hoe jongeren tegenwoordig een feestje vieren. We merken dat de ouderen die aangesloten zijn bij onze stichting het doorgaans ontzettend leuk vinden om te zien waar de jeugd zoal mee bezig is. Bovendien houdt een hip festival de ouderen jong', aldus Martijn Canters en Max Kranendijk, de oprichters van Oma’s Soep.
Feesten als vanouds
Het evenement vindt plaats op woensdag 28 september van 17:00 uur tot 23:00 uur in Club Atelier (Amsterdam). Onder het mom van oud geleerd is jong gedaan, maken de bingokaart en jeu de boules baan tijdens het festival plaats voor activiteiten die voor de meeste ouderen nog onbekend zijn. Denk aan een bezoekje aan een waarzegger of een tattoo-caravan. Ook kan er karaoke worden gezongen, om vervolgens bij te komen in de ballenbak-lounge. Het festival wordt gehost door presentator en programmamaker Tim Senders en er zullen ook andere bekende artiesten aanwezig zijn om jong en oud samen te laten feesten als vanouds.
Samen tegen eenzaamheid
Oma's Soep zet zich structureel in om eenzaamheid te bestrijden en organiseert sinds 2017 sociale activiteiten door heel Nederland: in totaal realiseerde de stichting al meer dan 50.000 ontmoetingen met ouderen. Zo vinden er wekelijks kookdagen plaats waarbij jonge vrijwilligers en ouderen samen soepen of maaltijden koken. Deze soepen en maaltijden zijn naar recept van oma en inmiddels te koop in verschillende supermarkten. Met het festival wil de stichting nog meer opa’s en oma’s in het zonnetje zetten.
Via deze link kunnen lezers van MarketingTribune voor €15,- een kaartje kopen voor Oma's Festival en mag je gratis een oma, opa of andere oudere(n) meenemen.
(PvWK)
In a.s. MarketingTribune 16/17 (print editie) een lijvig en compleet dossier over 'Quintastics': hoe de interessante en eigengereide doelgroep tussen 50 en pakweg 60 te benaderen. En de generatie der sterkeren die daar boven 'hangt'. Regel nu dat jij en je afdeling ieder dat blad krijgt en mis niks meer uit je vak.
Over Oma’s Soep
'Dat eenzaamheid onder ouderen een groot en groeiend probleem is weet Oma’s Soep als geen ander. Om dit structureel te bestrijden organiseert Oma’s Soep sinds 2017 wekelijks kookdagen waarbij jong en oud samen soepen of maaltijden koken op verschillende locaties door heel Nederland. Sinds corona organiseren ze bovendien Soep-aan-Huis-dagen, waarbij vrijwilligers soepen langsbrengen bij eenzame ouderen en een praatje maken. Deze soepen en maaltijden zijn naar recept van oma en inmiddels te koop in verschillende supermarkten. Minimaal de helft van de winst gaat naar het organiseren van activiteiten voor eenzame ouderen.'
(bron: Stichting Oma’s Soep)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- senioren
- stichting Oma’s Soep
- oprichters
- Quintastics
- Nationale Week tegen Eenzaamheid
- Oma’s Soep
- silver generation
- pensionado
- Max Kranendijk
- Oma’s Festival
- Martijn Canters
- boomer
- doelgroep
- Club Atelier
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing